Home » ΝΕΟΣ FRANCHISOR; Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΑΣ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΜΕ FRANCHISE;

ΝΕΟΣ FRANCHISOR; Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΑΣ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΜΕ FRANCHISE;

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Photos Via Flickr

Το Όραμα σας είναι να αναπτύξετε την επιχείρηση σας σε όλη την Ελλάδα, ίσως και στο εξωτερικό. Η επιχείρησή  σας πάει πολύ καλά σε πωλήσεις. Οι συνεργάτες σας και οι πελάτες σας ενθαρρύνουν να αναπτυχθείτε. Ίσως μάλιστα κάποιοι από αυτούς σας ζητάνε να γίνουν οι πρώτοι franchisees σας, πριν ακόμη πάρετε την απόφαση να αναπτυχθείτε.

Όλα αυτά είναι πολύ ενθαρρυντικά και επιπλέον το franchising μπορεί να προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα στην επιχείρηση σας.

  • Έχει όμως η επιχειρηματική σας ιδέα προοπτικές; Υπάρχουν ισχυρά και διατηρήσιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα;
  • Έχετε αναπτύξει γερές βάσεις που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις αυξανόμενες απαιτήσεις ενός Δικτύου που αναπτύσσεται;
  • Και το κυριότερο είστε έτοιμος να ξεκινήσετε αυτόν τον αγώνα δρόμου;

 

Γιατί franchise; Οι περισσότεροι επιχειρηματίες αποφασίζουν να ασχοληθούν με το franchising καθώς μπορεί να εξασφαλίσει ταχύτητα,  ικανούς συνεργάτες αλλά και κεφάλαια για ανάπτυξη.

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: Η προσέλκυση και διατήρηση ικανών συνεργατών είναι αναμφισβήτητα μια πρόκληση για κάθε επιχείρηση, μικρή ή μεγάλη. Ένας υπάλληλος ανεξάρτητα από ικανότητες, μισθό και βαθμό δέσμευσης απέναντι στην εταιρεία δεν μπορεί να «πονέσει» την επιχείρηση όσο ο ίδιος ο ιδιοκτήτης. Και ένας franchisee είναι σίγουρα ιδιοκτήτης. Είναι σύνηθες τα καταστήματα που ανήκουν σε franchisees να εμφανίζουν υψηλότερη απόδοση από ότι τα εταιρικά καταστήματα. Στατιστικά στοιχεία αναφέρουν ότι η μεταβίβαση εταιρικών καταστημάτων σε franchisees μεταφράζεται σε 15-20% υψηλότερες πωλήσεις. Ένα άλλο πάλι πλεονέκτημα είναι ότι ο έλεγχος για την διατήρηση του κόστους σε χαμηλά επίπεδα περνάει στον franchisee. Ο franchisee μπορεί να έχει καλύτερο έλεγχο των καθημερινών εξόδων του καταστήματος επιτρέποντας στον franchisor να ασχοληθεί περισσότερο με θέματα ανάπτυξης, χάραξη στρατηγικής, βελτίωσης του συστήματος, ανάπτυξη και διατήρηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων κοκ.

Επιπλέον οι franchisees λειτουργούν ως πηγή νέων ιδεών για ενέργειες marketing, νέα προϊόντα κοκ ενώ η καθημερινή επαφή τους με τους πελάτες αποτελεί το καλύτερο feedback για την εταιρεία.

ΚΕΦΑΛΑΙΑ: Το έτερο βασικό πλεονέκτημα του franchise είναι η χρηματοδότηση της ανάπτυξης από τους ίδιους τους franchisees. O franchisee παρέχει το απαιτούμενο κεφάλαιο για την ανάπτυξη ενός καταστήματος και επωφελείται από το γνωστό όνομα, το δεδομένο μερίδιο αγοράς, τη τεχνογνωσία και το δοκιμασμένο σύστημα λειτουργίας που έχει δημιουργήσει ο franchisor. Ο τελευταίος πάλι επωφελείται από την ανάπτυξη του δικτύου του, γεγονός που δημιουργεί σημαντική υπεραξία για την εταιρεία. Επιπλέον ο franchisee αναλαμβάνει την εκπαίδευση του προσωπικού και κυρίως την επίβλεψη του σε καθημερινή βάση.

Εν ολίγοις το franchising αποτελεί μια ιδιαίτερα αποδοτική μέθοδο ανάπτυξης προσφέροντας ικανούς συνεργάτες και κεφάλαια σε εταιρείες που θέλουν να αναπτυχθούν.

Μπορεί να αναπτυχθεί η επιχείρηση μου με την μέθοδο του franchise;

Δεν μπορούν όλες οι επιχειρήσεις να αναπτυχθούν με την μέθοδο του franchise όπως δεν έχουν την ικανότητα και όλοι οι επιχειρηματίες να γίνουν franchisors.

Ποια είναι όμως τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια εταιρεία για να αναπτυχθεί με την μέθοδο του franchise; Οι απαντήσεις πολλές και σίγουρα δεν αποτελούν κανόνα για κάθε επιχείρηση.

Για να σας βοηθήσουμε παραθέτουμε μια λίστα με τους βασικούς παράγοντες που πρέπει να ικανοποιούνται για την επιτυχημένη ανάπτυξη της εταιρείας σας:

 

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ: η επιχειρηματική ιδέα στην οποία θα βασιστεί η δημιουργία της αλυσίδας πρέπει να διαθέτει στοιχεία μοναδικότητας και εμπορευσιμότητας, σε βάθος χρόνου,  ενώ η εταιρεία σας θα πρέπει να διαφοροποιείται σημαντικά από τον ανταγωνισμό. Οι εταιρείες που ξεχωρίζουν είναι πιο «δελεαστικές» για υποψήφιους franchisees.

 

ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΟ: Ιδανικά, πριν ξεκινήσετε την ανάπτυξη με την μέθοδο του franchise θα πρέπει να έχετε τεστάρει το concept σε δυο ή τρία διαφορετικά σημεία για τουλάχιστον δυο χρόνια. Το πιλοτικό θα σας βοηθήσει να επαληθεύσετε ό,τι σχεδιάσατε στο χαρτί. Εάν τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα θα έχετε την ευκαιρία να κάνετε τις απαραίτητες βελτιώσεις πριν εντάξετε franchisees στο δίκτυο σας. Είναι καλύτερα να γνωρίζετε τώρα, παρά να διακινδυνεύσετε την ανάπτυξη και την επιτυχία σας αργότερα.

 

ΚΕΡΔΟΦΟΡΟ: η επιχείρηση θα πρέπει να είναι επικερδής και να παρουσιάζει θετικές προοπτικές ανάπτυξης πωλήσεων. Το κέρδος θα πρέπει να είναι ικανοποιητικό και αυξανόμενο, τόσο για εσάς όσο και για τον franchisee, και να εξασφαλίζει ικανοποιητική απόδοση στο επενδυμένο κεφάλαιο σε σύγκριση με εναλλακτικές επενδύσεις.

 

ΚΛΩΝΟΠΟΙΗΣΙΜΟ: η δημιουργία περισσότερων του ενός πιλοτικών καταστημάτων είναι μια καλή απόδειξη ότι το σύστημα που έχετε αναπτύξει μπορεί να κλωνοποιηθεί. Η επιτυχία μιας επιχείρησης με ένα μόνο σημείο μπορεί να οφείλεται στο προσωπικό ταλέντο του επιχειρηματία ή στην τοποθεσία του καταστήματος.

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΙΤΟ: ακόμη και αν η ιδέα σας είναι δοκιμασμένη και αποδεδειγμένα προσοδοφόρα θα πρέπει να είναι και οικονομικά προσιτή για τους υποψήφιους franchisees το προφίλ των οποίων στοχεύετε. Σε γενικές γραμμές όσο πιο υψηλό το ύψος της επένδυσης τόσο μικρότερος ο αριθμός των υποψηφίων επενδυτών που θα προσελκύσετε. Το ιδανικό κόστος επένδυσης – με ίδια συμμετοχή – είναι μεταξύ 70-90 χιλ € καθώς οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι επενδυτές στο franchise διαθέτουν ποσά σε αυτά τα πλαίσια

 

ΥΠΟΔΟΜΗ: η ανάπτυξη θα δημιουργήσει αυξημένες ανάγκες τόσο σε προσωπικό όσο και σε συστήματα. Ο δικός σας ρόλος μεταβάλλεται καθώς μετατοπίζεται το επίκεντρο της προσοχής σας από την παρακολούθηση των καθημερινών λειτουργιών του καταστήματος στο στρατηγικό σχεδιασμό, στην ανάπτυξη, στην υποστήριξη και την αντιπροσώπευση της εταιρείας στους franchisees. Έτσι θα πρέπει να στελεχώσετε την εταιρεία με άτομα, ικανά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός συνεχώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντας καθώς το δίκτυο σας θα αναπτύσσεται και μην ξεχνάτε: ο ρόλος σας μετασχηματίζεται από ¨Παίκτης¨ σε ¨Προπονητή¨.

 

ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑ: Έχετε σκεφτεί εάν είστε κατάλληλος για να γίνετε franchisor; Ως franchisor θα πρέπει να προσελκύσετε συνεργάτες στην επιχείρηση σας. Πρέπει να είστε πρόθυμος να ακούσετε, να μοιραστείτε πληροφορίες και κυρίως να ηγηθείτε. Πρέπει να έχετε την υπομονή και τις ικανότητες να καθοδηγείτε και να διοικείτε διαφορετικές προσωπικότητες που προέρχονται από διαφορετικές κουλτούρες και πιθανόν με διαφορετική επαγγελματική εμπειρία. Και το κυριότερο πρέπει να έχετε την ικανότητα να εμπνεύσετε όλα αυτά τα άτομα να δουλέψουν για ένα κοινό Όραμα.

 

 

Συμπέρασμα

Μια σωστά ανεπτυγμένη και τεκμηριωμένη στρατηγική μπορεί να επιτρέψει σε μικρές εταιρείες να αναπτυχθούν και να ισχυροποιήσουν την ανταγωνιστική τους θέση στην αγορά. Το franchising μπορεί επίσης να βοηθήσει και μεγάλες εταιρείες να συνεργαστούν με ικανούς επιχειρηματίες και να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη. Ένα σύστημα franchise μπορεί να επιτύχει μόνο όταν επιτύχουν οι franchisees- εάν οι δικοί σας franchisees πετύχουν, που ξέρετε μπορεί να είστε ο επόμενος Goody’s, Γερμανός  ή Everest.

10 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΤΥΧΕΤΕ

Photos Via Flickr

ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ: η ανυπαρξία μιας καλής επιχειρηματικές ιδέας, η ελλιπής οργάνωση, η ανάπτυξη χωρίς την δημιουργία της κατάλληλης υποδομής, η λανθασμένη επιλογή franchisees είναι μερικοί μόνο από τους λόγους που μπορούν να σας οδηγήσουν στην αποτυχία πριν καν ξεκινήσετε.

ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΩΣ ΠΑΡΕΡΓΟ: εάν για την επιχείρηση σας το δίκτυο franchise είναι απλά ένα συμπληρωματικό κανάλι διανομής για τα προϊόντα σας και δεν έχετε σκοπό να αφιερώσετε πόρους και χρόνο, οι πιθανότητες επιτυχίας μειώνονται σημαντικά, όσο δυνατό κι’ αν είναι το προϊόν σας στην αγορά. Να θυμάστε ότι Franchise σημαίνει υποστήριξη.

FRANCHISE ΠΛΗΞΗΣ: εάν δεν αναπτύσσετε συνεχώς το σύστημα σας, δεν εξελίσσετε το concept, δεν δημιουργείτε νέες επενδυτικές ευκαιρίες και δεν δημιουργήσετε ένα μοντέλο επιχείρησης που μπορεί να παροτρύνει τους franchisees, θα καταστρέψετε το ταλέντο των franchisees σας.

ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ: οι franchisees πρέπει να πιστεύουν στην δύναμη του Δικτύου και το επιχειρηματικό μοντέλο που έχετε αναπτύξει. Εάν δεν υπάρχει ένα κοινό Όραμα, οι franchisees σύντομα θα χάσουν την πίστη τους στο Δίκτυο.

ΔΕΝ ΜΙΛΑΜΕ ΠΙΑ: η βάση ενός επιτυχημένου συστήματος είναι η αλληλεξάρτηση. Όταν το σύστημα επικοινωνίας δεν λειτουργεί, δεν λειτουργεί και η σχέση franchisee- franchisor. Εάν η επικοινωνία σας με τους franchisees περιορίζεται μόνο στην συλλογή των royalties τότε μάλλον θα αντιμετωπίσετε σημαντικά προβλήματα.

ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ: δεν υπάρχει διαφωνία που δεν μπορεί να λυθεί με συζήτηση και διαπραγμάτευση. Το θέμα είναι κατά πόσο οι εμπλεκόμενες μεριές είναι διατεθειμένες να λύσουν τα προβλήματα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ; ΠΟΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ; οι franchisees θα πρέπει να πιστεύουν στο προϊόν που προωθούν ώστε να μπορέσουν να πείσουν και τον πελάτη. Επιπλέον αυτή η αυτοπεποίθηση για το προϊόν πρέπει να είναι εμφανής και στον πελάτη.

ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ ΚΑΛΥΤΕΡΑ: Η διαμάχη μεταξύ franchisee- franchisor σχετικά με το ποιος γνωρίζει καλύτερα τον πελάτη και την αγορά δεν έχει ποτέ καλά αποτελέσματα για ένα Δίκτυο. Τα επιτυχημένα Δίκτυα χρησιμοποιούν έρευνες αγοράς για να γνωρίζουν καλύτερα τον πελάτη τους.

ΤΟ FRANCHISING ΘΑ ΛΥΣΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: Εάν η επιχείρηση σας έχει προβλήματα τότε το franchising δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα. Αντίθετα οποιαδήποτε αλλαγή μπορεί να κάνει τα προβλήματα ακόμη εντονότερα.

ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ FRANCHISE

 

Photos Via Flickr

Οι franchisees μπορούν να βοηθήσουν την επιχείρηση σας να αναπτυχθεί προσφέροντας τόσο το προσωπικό τους ταλέντο όσο και σημαντικούς οικονομικούς πόρους. Εσείς από την μεριά σας πρέπει να επενδύσετε χρόνο, χρήμα και σκληρή εργασία ώστε να αναπτύξετε την απαραίτητα υποδομή που θα υποστηρίξει την ανάπτυξη με franchise. Ποια είναι αυτή η υποδομή;

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΙΔΕΑ (CONCEPT): Το concept (επιχειρηματική ιδέα) αποτελεί την πνευματική ιδιοκτησία της εταιρείας σας και το βασικό συστατικό της επιτυχίας. Είναι η ιδέα σας μοναδική, πρωτότυπη, καινοτόμα, διαφορετική; Μπορεί να αντιγράφει εύκολα από τον ανταγωνισμό; Προσελκύει τους καταναλωτές; ώστε στην συνέχεια να προσελκύσει και επενδυτές;

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ: Έχοντας ολοκληρώσει τον βασικό σχεδιασμό της ανάπτυξης του Δικτύου πρέπει να προχωρήσετε σε χρηματοοικονομικές προβλέψεις. Αναπτύξτε ένα οικονομικό πλάνο, συντηρητικό κατά προτίμηση, το οποίο θα καλύπτει απαιτούμενη αρχική επένδυση, εκτιμώμενες πωλήσεις, χρηματοροοες, δάνεια, πηγές χρηματοδότησης κ.ο.κ. Με αυτόν τον τρόπο θα διαπιστώσετε την κερδοφορία και την βιωσιμότητα της επιχείρησης σας ενώ θα καθορίσετε και πιθανές ανάγκες χρηματοδότησης. Φτιάξτε ένα τέτοιο πλάνο και για τους franchisees σας. Σχεδιάστε τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που θα συμβάλουν καθοριστικά στην επιτυχία του εγχειρήματος. Για να είναι χρήσιμο το οικονομικό μοντέλο θα πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον μια πενταετία.

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Βασικό στοιχείο του franchising είναι η ομοιομορφία. Ο πελάτης αναμένει την ίδια εξυπηρέτηση και την ίδια ποιότητα από όλα τα καταστήματα του Δικτύου. Για την καλή λειτουργία ενός συστήματος franchise πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένα πλαίσια λειτουργίας και κανόνες τους οποίους όλοι αποδέχονται και ακολουθούν. Γι΄ αυτό θα πρέπει να διασφαλίσετε ότι οι franchisees σας θα υιοθετήσουν και θα εφαρμόσουν επ’ ακριβώς το σύστημα που έχετε αναπτύξει. Τα ισχυρά Δίκτυα έχουν υψηλό βαθμό ομοιομορφίας, συνοχής και αποδοτικότητας, μια τεχνογνωσία που είναι μοναδική, συνεχώς εξελισσόμενη και καταγεγραμμένη στα  Εγχειρίδια Λειτουργίας.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: η στρατηγική ανάπτυξης που θα ακολουθήσετε πρέπει να έχει καθοριστεί πριν την έναρξη της ανάπτυξης. Αποφασίστε πως θέλετε να αναπτυχθείτε: αργά (δημιουργώντας υποδομή), γρήγορα (αποκλείοντας τον ανταγωνισμό), με franchised καταστήματα, με εταιρικά, με μεικτό σύστημα, τοπικά (και σε ποία σημεία), εθνικά (σε ποιες πόλεις), διεθνώς; Τι επένδυση χρειάζεστε για το κάθε εναλλακτικό πλάνο και τι στελέχωση; Μπορείτε να αντεπεξέλθετε; Στο πλάνο ανάπτυξης απαιτείται μια σχετική ευελιξία σε παράγοντες όπως διαθεσιμότητα σημείων στις περιοχές στόχους, ευκαιρίες και απειλές από τον ανταγωνισμό, αδυναμία εύρεσης κατάλληλων franchisees κ.ο.κ.

ΣΥΜΒΑΣΗ FRANCHISE: Στην σύμβαση franchise καθορίζεται και επίσημα το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ του franchisee και εσάς. Μια καλή σύμβαση θα σας γλιτώσει από πολλά προβλήματα γι΄αυτό συστήνουμε να απευθυνθείτε αποκλειστικά σε δικηγόρους με εμπειρία στον χώρο του franchise.

ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ FRANCHISEES: Αποφασίστε σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων Franchise με ποιον τρόπο θα προσελκύσετε υποψήφιους franchisees και ποιες μεθόδους θα χρησιμοποιήσετε ανάλογα πάντα με το πλάνο ανάπτυξης και το προφίλ του franchisee όπως τα έχετε καθορίσει. Οι μέθοδοι αυτοί περιλαμβάνουν συμμετοχή σε εκθέσεις, internet, ομάδα πωλήσεων, διαφήμιση, κ.ο.κ. Μην ξεχνάτε την απαράβατη αρχή της τήρησης ποιοτικών κριτηρίων επιλογής συνεργατών.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο