Home » 5 ναι & 5 όχι: Τι πρέπει να σταματήσετε & τι πρέπει να ξεκινήσετε για να αυξήσετε την αποδοτικότητα & την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησής σας

5 ναι & 5 όχι: Τι πρέπει να σταματήσετε & τι πρέπει να ξεκινήσετε για να αυξήσετε την αποδοτικότητα & την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησής σας

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Photos Via Flickr

Κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, πληθαίνουν τα δημοσιεύματα για αύξηση του αριθμού των επιχειρηματιών – κυρίως νέων αλλά και ήδη δραστηριοποιούμενων στον χώρο του λιανεμπορίου – που δοκιμάζονται από την ύφεση της αγοράς, αντιμετωπίζοντας σοβαρές οικονομικές δυσχέρειες και προβλήματα ρευστότητας και αναγκάζονται να εισέλθουν στην ιδιαίτερα επώδυνη διαδικασία της χρεοκοπίας ή της αναγκαστικής ρευστοποίησης.

Υπάρχουν δύο κοινά χαρακτηριστικά στις παραπάνω περιπτώσεις επιχειρήσεων που αποτυγχάνουν να αντιμετωπίσουν την κρίση.

Το ένα χαρακτηριστικό είναι η αδυναμία των επιχειρηματιών αυτών να μεταβάλλουν την στρατηγική ανάπτυξής τους, σύμφωνα με τις εξελίξεις και την συγκυρία της αγοράς, με πρώτη επιλογή την ένταξη σε ένα υγιές και δυναμικά αναπτυσσόμενο δίκτυο.

Το άλλο χαρακτηριστικό είναι η απροθυμία τους να ξεπεράσουν παλαιές συνήθειες και ιδέες και να υιοθετήσουν νέες μεθόδους διοίκησης και λειτουργίας των επιχειρήσεών τους.

Στο άρθρο μας παραθέτουμε πέντε απλά πράγματα  που πρέπει να σταματήσετε να τηρείτε, καθώς υπονομεύουν την ικανότητά σας να διοικήσετε αποτελεσματικά την επιχείρησή σας και πέντε στοιχεία που πρέπει να σας χαρακτηρίζουν ώστε να γίνει η εταιρεία σας πιο αποδοτική και ανταγωνιστική, ανεξάρτητα από την πορεία της οικονομίας και της αγοράς και την ένταση του ανταγωνισμού.

ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ

1. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ να κατηγορείτε την οικονομία, την Κυβέρνηση, τις πολυεθνικές, τα δίκτυα franchise, τον καιρό, ή ακόμα και τους πελάτες σας για οτιδήποτε δεν πάει καλά στην επιχείρησή σας.

Ο καιρός είναι πολύ ζεστός ή πολύ κρύος, οι καταναλωτές δεν αγοράζουν ή αναβάλλουν τις αγορές τους για τα Χριστούγεννα και για τις εκπτώσεις, τα δίκτυα κάνουν αθέμιτο ανταγωνισμό, ο γείτονας κέρδισε το λόττο κλπ.

Και όμως, με τις ίδιες οικονομικές, πολιτικές, κλιματολογικές και καταναλωτικές συνθήκες υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις – ακόμα και στο χώρο του λιανεμπορίου- που καταφέρνουν όχι απλά να επιβιώνουν αλλά και να αναπτύσσονται και να ευημερούν. Γιατί; Διότι αντί να ασχολούνται με αστάθμητους παράγοντες που αδυνατούν να ελέγξουν, τους αγνοούν και επικεντρώνονται στην όσο το δυνατόν καλύτερη προσαρμογή της επιχειρηματικής τους στρατηγικής στις συνθήκες της αγοράς, επιτυγχάνοντας τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξή τους ανεξάρτητα από την κυβέρνηση, την οικονομία και τον καιρό.

Πιο συγκεκριμένα, οι έξυπνοι επιχειρηματίες αντί να αναλώνουν το χρόνο τους ανησυχώντας για τους  καταναλωτές που δεν επισκέπτονται τα καταστήματα τους και δεν αγοράζουν, επικεντρώνουν τις προσπάθειες και την ενέργειά τους στην εύρεση καλύτερων τρόπων εξυπηρέτησης των ήδη υφιστάμενων πελατών. Μπορεί η προαναφερθείσα αυτή ιδέα να φαίνεται πολύ απλή, αλλά το να κατηγορείς όλα και όλους για τα προβλήματα της επιχείρησής σου σχετίζεται άμεσα με την κουλτούρα της εταιρείας και κυρίως του ίδιου του επιχειρηματία. Ποια είναι η εταιρική σας κουλτούρα; Αποτελεί κοινή νοοτροπία όλου του ανθρώπινου δυναμικού της επιχείρησής σας να επιρρίπτεται σε εξωτερικούς παράγοντες η ευθύνη για τα ενδεχόμενα προβλήματα και αποτυχίες της εταιρείας ή αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι πρέπει να αναλαμβάνει η ίδια η επιχείρηση την ευθύνη για τα όποια λάθη της τόσο στην καθημερινή λειτουργία όσο και στην στρατηγική;

 

2. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ να επιτρέπετε στο εγώ σας να γίνεται εμπόδιο στη μακροχρόνια ανάπτυξη και επιτυχία της επιχείρησής σας

Πολλές μεγάλες εταιρείες δραστηριοποιούμενες στο χώρο του λιανεμπορίου δυσκολεύονται να αναπτυχθούν και τελικώς αποτυγχάνουν επειδή συχνά οι ιδιοκτήτες ή οι διευθύνοντες σύμβουλοί τους αφήνουν τις προσωπικές τους επιδιώξεις να  επηρεάζουν τη λήψη τεκμηριωμένων, συγκροτημένων και με χρονικό ορίζοντα αποφάσεων. Πολλά από τα προβλήματα παραδοσιακών ελληνικών επιχειρήσεων πηγάζουν άμεσα από την αδυναμία του διευθυντή τους – και συνήθως ιδιοκτήτη – να διαχωρίσει το εγώ του από τη διοίκηση και το μέλλον της επιχείρησης.

Πρόσφατα, μια ιστορική εταιρεία, με καταστήματα λιανικής πώλησης καταστράφηκε επειδή ο διευθύνων σύμβουλός της είχε τον απόλυτο έλεγχο όλων των αποφάσεων. Δεν έβλεπε ότι η είσοδος διεθνών πολυεθνικών ομίλων στην ελληνική αγορά του επέβαλε την επανατοποθέτηση της αλυσίδας του. Στην πραγματικότητα, ο άνθρωπος αυτός διακατέχετο από έμμονες ιδέες, αφού δεν άφηνε κανένα συνεργάτη του να εισηγηθεί προτάσεις, ακόμα για τις πιο ασήμαντες υποθέσεις που αφορούσαν στην καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης. Η συνέπεια; Η επιχείρηση κάτω από την πίεση ου ανταγωνισμού, κατέρρευσε.

Παρόλο που η προαναφερθείσα περίπτωση αγγίζει τα όρια της υπερβολής, η ουσία είναι ότι οι άνθρωποι που επιτρέπουν στο εγώ τους να γίνεται εμπόδιο στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους και που λαμβάνουν αποφάσεις οι οποίες εξυπηρετούν τις δικές τους επιδιώξεις και όχι τις ανάγκες της επιχείρησης, αργά ή γρήγορα θα έρθουν αντιμέτωποι με την αποτυχία.

Η εποχή που ένας ηγέτης μπορεί να κάνει τα πάντα έχει παρέλθει! Απαιτούνται γνώση και πόροι. Η πολυπλοκότητα και η απαιτούμενη εξειδίκευση σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα  συνεχών επενδύσεων οδηγούν με βεβαιότητα στην ένταξη σε δίκτυα, όπου ο επιχειρηματίας επικεντρώνεται στην μεγιστοποίηση των ωφελειών που παρέχουν οι συνέργιες, η συλλογική γνώση, οι οικονομίες κλίμακας, η αναγνωρισιμότητα του brand name.

 

3. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ να χρησιμοποιείτε τις παλιές και ξεπερασμένες από τον χρόνο και την αγορά διαφημιστικές πρακτικές σας και να αναμένετε ταυτόχρονα την πραγματοποίηση καλύτερων αποτελεσμάτων

Ο λόγος για τον οποίο κάποιοι λιανοπωλητές βασίζονται στις ίδιες διαφημιστικές καμπάνιες και επαναλαμβανόμενες μεθόδους κάθε μήνα και κάθε χρόνο είναι ο φόβος. Φοβούνται ότι αν δεν χρησιμοποιήσουν τις ίδιες διαφημίσεις και τα ίδια επικοινωνιακά μέσα, οι πελάτες τους θα τους ξεχάσουν.

Είναι πράγματι πιθανό, ότι αν σταματήσουν εντελώς οι παραπάνω ενέργειες να χάσουν ταχύτερα μέρος της πελατείας τους. Τι γίνεται όμως αν αναζητήσουν νέους, πιο δημιουργικούς διαφημιστικούς τρόπους προκειμένου να περάσουν τα μηνύματα τους στην αγορά και παράλληλα υιοθετήσουν εναλλακτικά διαφημιστικά μέσα για να προσελκύσουν το κοινό-στόχο; H διαδικασία που μόλις περιγράφηκε βασίζεται στην έρευνα, στη δοκιμή, στην αξιοποίηση συμβούλων και είναι αυτό που οι ικανοί και έξυπνοι επιχειρηματίες θέτουν σε συνεχή εφαρμογή προκειμένου να διαπιστώσουν την αποτελεσματικότητα των ιδεών τους. Το αποτέλεσμα; Αυτοί οι ίδιοι επιχειρηματίες προσεγγίζουν νέους πελάτες και διατηρούν σε υψηλό επίπεδο το ενδιαφέρον και την πιστότητα των ήδη υφιστάμενων πελατών.

 

4. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ να χρησιμοποιείτε μη παραγωγικές επιχειρηματικές στρατηγικές, όταν όλος ο κόσμος γύρω σας αλλάζει με ταχείς ρυθμούς.

Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις, οι οποίες κάτω από την πίεση των εξελίξεων, έχουν ανακοινώσει εγκατάλειψη της παρούσας στρατηγικής τους που τους τοποθετούσε σε άμεσο ανταγωνισμό με επιχειρήσεις-κολοσσούς του χώρου. Παραδοσιακοί λιανέμποροι που επέμειναν να συγκρουσθούν μετωπικά με πολυεθνικές αλυσίδες, χωρίς να επιτύχουν διαφοροποίηση, έχουν βγει εκτός αγοράς. Συνήθως, η καλύτερη πρακτική για να αντιμετωπίσει μια εγχώρια αλυσίδα λιανικής τον οξύτατο ανταγωνισμό σε ποικιλία και τιμές από μια αντίστοιχη πολυεθνική αλυσίδα, είναι να επικεντρωθεί στην εξυπηρέτηση ενός μικρότερου κοινού – στόχου, με την προσφορά ποιοτικών προϊόντων σε καλές τιμές, συνδυασμό με άψογη και φιλική εξυπηρέτηση.

 

5. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ να αγνοείτε τις δύο μεγαλύτερες και πολυτιμότερες δυνάμεις σας μέσα στην επιχείρησή σας

Οι πελάτες σας και οι εργαζόμενοί σας, μπορούν να σας προσφέρουν μιας πρώτης τάξεως προοπτική και γνώση για το τι πραγματικά συμβαίνει στα καταστήματά σας. Πολλοί επιχειρηματίες, συστηματικά αναπτύσσουν και χρησιμοποιούν προγράμματα, τα οποία ενθαρρύνουν και αξιοποιούν, σε τακτική βάση και με συστηματικό τρόπο, τις ιδέες των εργαζομένων καθώς και τις εμπειρίες ή τις απόψεις τους σχετικά με το πώς η επιχείρηση θα μπορούσε να πραγματοποιήσει περισσότερες πωλήσεις και να εξυπηρετήσει αποδοτικότερα τους πελάτες της. Και εσείς, μπορείτε να απευθύνετε συγκεκριμένες ερωτήσεις στο προσωπικό σας για την καλύτερη λειτουργία της επιχείρησης σας. Μπορείτε να ρωτήσετε κάθε συνεργάτη σας και το πιθανότερο είναι ότι θα λάβετε τουλάχιστον πέντε πρακτικές ιδέες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αμέσως για να κάνετε τις επιχειρήσεις σας πιο αποδοτικές και ελκυστικές για τους πελάτες σας. Πολλοί λιανέμποροι χρησιμοποιούν εξειδικευμένες εταιρείες ερευνών αγοράς για να μπορέσουν να διαπιστώσουν τυχόν αλλαγές και τάσεις της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Σίγουρα ο παραπάνω τρόπος είναι πολύτιμος, αλλά δεν είναι ο μοναδικός για την διερεύνηση των απόψεων και των ιδεών των πελατών. Θα μπορούσαν και οι υπεύθυνοι των καταστημάτων σας, για παράδειγμα, μια φορά την εβδομάδα ή τον μήνα, να συνομιλούν τηλεφωνικά ή σε επίπεδο προσωπικής συνέντευξης με μερικούς πελάτες σας, για να εξακριβώσουν τις πραγματικές τους ανάγκες και το πως αντιλαμβάνονται συνολικά την επιχείρησή σας, όσον αφορά στην ποιότητα των προϊόντων και της εξυπηρέτησης σε  συνάρτηση με την τιμή.

 

ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ

Photos Via Flickr

1. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ την αναζήτηση νέων μεθόδων για να αυξήσετε την αποδοτικότητα των ανθρώπων σας.

Μία από τις πιο νέες τάσεις σχετικά με την αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων, αναφέρεται στον καθορισμό φιλόδοξων στόχων αποδοτικότητας για κάθε έναν υπάλληλο ξεχωριστά. Οι περισσότερες εταιρείες θέτουν συντηρητικούς στόχους αποδοτικότητας, με συνέπεια να υπάρχει σημαντική πιθανότητα να επιτευχθούν σχετικά εύκολα από τους εργαζόμενους. Οι συντηρητικοί στόχοι επομένως οδηγούν σε εφησυχασμό, σε μέτριο βαθμό αποδοτικότητας. Από την άλλη πλευρά, φιλόδοξοι και δύσκολα επιτεύξιμοι στόχοι θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κάθε εργαζομένου και θα τον παρακινήσουν να προσπαθήσει να τους επιτύχει.

Σε μερικές επιχειρήσεις, οι οποίες κάνουν χρήση τέτοιων υπέρμετρα φιλόδοξων στόχων, η ανώτατη διοίκηση συχνά αναμένει από τους υπαλλήλους της να εργάζονται πέρα από το κανονικό ωράριο, προκειμένου να τους πραγματοποιήσουν.

Αυτό, όμως, είναι λάθος. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να βοηθήσεις τους υπαλλήλους σου να πετύχουν τους υψηλούς στόχους που τους έχεις θέσει, είναι να τους εφοδιάσεις με την γνώση, τα εργαλεία και τα μέσα για να εργασθούν εξυπνότερα και όχι σκληρότερα. Να τους δημιουργήσεις κίνητρα για νέες καινοτομικές ιδέες, να δημιουργήσουν, να ανακαλύψουν νέες μεθόδους δουλειάς και αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων, υλικών και άυλων!

Επίσης, χρειάζεται να υποστηρίξεις την πραγματοποίηση των φιλόδοξων αυτών στόχων με ανάλογες πρόσθετες αμοιβές. Αν θέλετε οι συνεργάτες σας να επιτυγχάνουν υψηλές αποδόσεις, θα πρέπει και να τους αμείβετε ανάλογα!

2. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ να αναζητείτε ριζοσπαστικούς τρόπους για να επεκτείνετε, να βελτιώσετε και να αναπτύξετε την επιχείρησή σας.

Οι μεγάλες επιχειρηματικές ιδέες συλλαμβάνονται μέσα σε ένα δημιουργικό και γόνιμο επιχειρησιακό περιβάλλον. Αν οι εργαζόμενοι αναζητούν σε μόνιμη βάση και μέσα σε ένα ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, πρωτοπόρες και καινοτόμες λύσεις για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων που ανακύπτουν από την λειτουργία της επιχείρησης, τότε είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν πολλές ιδέες οι οποίες θα μπορούν να αξιοποιηθούν αποδοτικά σε τομείς όπως η περικοπή εξόδων, η αύξηση της αποδοτικότητας και των πωλήσεων και η καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών.

Συνήθως, αυτές οι χρήσιμες ιδέες δεν γεννιούνται έτσι απλά και τυχαία. Ανακύπτουν μέσα σε επιχειρήσεις η κουλτούρα των οποίων επιτρέπει στον καθένα να ρισκάρει, προτείνοντας νέες ιδέες, όσο αντίθετες και αν είναι με τις συνηθισμένες πρακτικές λειτουργίας της επιχείρησης, και το κυριότερο χωρίς να κινδυνεύει να γελοιοποιηθεί ο ίδιος και η ιδέα του. Ας μην ξεχνάμε, ότι μερικές από τις πιο καινοτόμες ιδέες θεωρήθηκαν στο ξεκίνημα τους ως απαράδεκτες και αστείες.

3. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ να μελετάτε και να μαθαίνετε από άλλες επιχειρήσεις και ανθρώπους που λειτουργούν με επιτυχία

Αξιοσημείωτη είναι η τάση στον κόσμο των επιχειρήσεων, από τις πιο μικρές έως τις πιο μεγάλες, να συγκεντρώνονται επιχειρηματίες ακόμη και από ανόμοιους κλάδους,  ανά τακτά χρονικά διαστήματα, προκειμένου να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις σχετικά με την αντιμετώπιση των διαφόρων προβλημάτων και τις στρατηγικές ανάπτυξης που ακολουθούν. Η τακτική αυτή, λόγω της πληθώρας των ευνοϊκών αποτελεσμάτων που συνεπάγεται, αποκτά ολοένα και περισσότερους οπαδούς. Στην περίπτωση, λοιπόν, που δεν συμμετέχετε σε κάποιο τέτοιο επιχειρηματικό γκρουπ ανταλλαγής πληροφοριών και ιδεών, σκόπιμο θα ήταν να αναζητήσετε τέτοιες εταιρείες και ομάδες εταιρειών, ίσως μέσω του επαγγελματικού επιμελητηρίου στο οποίο ανήκετε, αλλά και μέσα από τις προσωπικές σας γνωριμίες, προκειμένου να διδαχθείτε από εκείνες ένα επιτυχημένο μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας. Σε κάθε περίπτωση όμως, θα πρέπει να κάνετε τις αναγκαίες προσαρμογές προκειμένου οι νέες ιδέες να είναι εφαρμόσιμες και στην δική σας επιχείρηση.

4. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ να ψάχνετε τρόπους για να εκπλήττετε και να ευχαριστείτε τους πελάτες σας.

Από δημιουργικές και εντυπωσιακές διακοσμήσεις του καταστήματος έως και θεαματικές εκδηλώσεις, οτιδήποτε και αν κάνετε προκειμένου να εκπλήξετε και να ευχαριστήσετε τους πελάτες σας, θα καταστήσει το κατάστημά σας αξέχαστο για αυτούς. Ζούμε σε ένα κόσμο που δημιουργεί την ανάγκη για πολλές ώρες εργασίας και που συνεχώς βομβαρδίζεται από ανησυχητικά και λυπηρά γεγονότα ή νέα. Επομένως, οτιδήποτε κάνετε για να δώσετε λίγη χαρά και απόλαυση στην ζωή των πελατών σας, να καταστεί η αγοραστική εμπειρία ένα ευχάριστο ταξίδι, σίγουρα θα συμβάλλει στο χτίσιμο μιας πολύτιμης και μακράς διάρκειας σχέσης μαζί τους.

Συγκεκριμένα, έχετε διασφαλίσει ότι οι υπάλληλοι σας χαμογελούν την ώρα που εξυπηρετούν τους πελάτες και πραγματικά απολαμβάνουν την όλη διαδικασία; Καταβάλλουν προσπάθειες έτσι ώστε να κάνουν τους πελάτες να νοιώθουν σημαντικοί και πολύτιμοι, ακόμα και αν το κατάστημα είναι γεμάτο από άλλους πελάτες; Kαταλαβαίνουν όλοι οι εργαζόμενοί σας ότι η ευγένεια και η προσοχή στους πελάτες αποτελεί τον καλύτερο και αποδοτικότερο τρόπο προκειμένου να επισκεφτούν και πάλι το κατάστημά σας;

 

5. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ να προκαλείτε την ορθότητα των απόψεων σας.

Καθώς βιώνουμε ένα νέο πρωτόγνωρο επιχειρηματικό περιβάλλον όπου η συνεχής αλλαγή είναι η μόνη σταθερά συνιστώσα, το πολυτιμότερο πράγμα που δύναται να πράττει ένας επιχειρηματίας, είναι να προκαλεί συστηματικά, να προβοκάρει τις ίδιες του τις ιδέες, απόψεις και πρακτικές, προκειμένου να εντοπίσει ενδεχόμενες λανθασμένες στρατηγικές και αντιλήψεις σχετικά με την λειτουργία της επιχείρησής του. Φθάνει μόνο να προσπαθήσει να αναλύσει τους λόγους για τους οποίους σημειώθηκε η όποια απόκλιση από τους στόχους της προηγούμενης περιόδου σε όλα τα επίπεδα, προκειμένου να εντοπίσει σημεία και τακτικές που πιθανόν να χρειάζονται επανεξέταση και να ανακαλύψει νέους και αποτελεσματικότερους τρόπους για τη βελτίωση και την ανάπτυξη της επιχείρησής του. Στο μέλλον, καθώς οι προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει θα ενταθούν και οι ανταγωνιστές θα γίνουν πιο σκληροί, η επίτευξη των στόχων, η διατήρηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, η απόλυτη ικανοποίησή του δύναται να επιτευχθεί μόνο από το σεβασμό που δημιουργεί και εισπράττει από τους πελάτες του, τους εργαζόμενούς του, τους μετόχους του, τους προμηθευτές του, τους συνεργάτες του και τους συναδέλφους του.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο