Home » Μια νέα πραγματικότητα δεν αντιμετωπίζεται με παλιές συνταγές

Μια νέα πραγματικότητα δεν αντιμετωπίζεται με παλιές συνταγές

Συντάκτης: Franchise Success

Η αγορά franchise όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα είναι τελείως διαφορετική από ότι γνωρίζαμε 26 χρόνια τώρα που βρισκόμαστε στο χώρο των επιχειρήσεων. Όλοι αναζητούμε κάτι από το παρελθόν, που να αντιστοιχεί στην κατάσταση που επικρατεί στην οικονομία σήμερα. Όμως αρχίζουμε πλέον να συνειδητοποιούμε ότι η σημερινή κρίση είναι μοναδική, λειτουργεί σε πολλαπλά επίπεδα και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να παρακολουθήσουμε την πορεία της κρίσης, να ανασχεδιάζουμε την στρατηγική μας, λαμβάνοντας υπόψη ότι η έξοδος από την κρίση αργεί, ενώ ταυτόχρονα μας οδηγεί σε ένα νέο επιχειρηματικό τοπίο.

Παλαιότερα επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία εφαρμόζονταν με επιτυχία πριν από 18 ή 24 μήνες, σήμερα οι περισσότεροι διαπιστώνουν, με έκπληξη, ότι δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Καθώς η έλλειψη ρευστότητας επιτείνεται και η αγορά ασφυκτιά, η διεύρυνση της μείωσης της ζήτησης και η παρατεταμένη ύφεση οδηγούν το σύνολο της αγοράς των επιχειρήσεων σε πρωτόγνωρες καταστάσεις έλλειψης κεφαλαίων. Σε αυτό το πλαίσιο είναι απόλυτα φυσικό και τα συστήματα franchise  να αντιμετωπίζουν προκλήσεις και αρκετά από αυτά να χρειάζεται να αλλάξουν την δομή και τη στρατηγική ανάπτυξής τους.

Θα υπάρξουν αλλαγές.

Συγχωνεύσεις, επανασχεδιασμοί concepts, επαναπροσδιορισμοί τοποθέτησης και πλαισίωσης στην αγορά, δημιουργία νέων και υποκατάσταση υφιστάμενων πηγών εσόδων είναι ορισμένα μόνο από τα θέματα που τίθενται στην agenda των περισσότερων δικτύων franchise.

Η οικονομική προσαρμογή του επιχειρηματικού μοντέλου είναι συνήθως επίπονη και περίπλοκη διαδικασία. Και όμως παρόλα αυτά, οι οργανωμένοι franchisors βρίσκουν τον δρόμο τους, προσαρμόζονται, αξιοποιούν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα και διευρύνουν τα σχετικά μερίδια αγοράς τους, ισχυροποιώντας τη θέση τους στο αυριανό πεδίο.

Ήδη σε αρκετά δίκτυα,  οι αλλαγές που σχεδίασαν και υλοποίησαν έγκαιρα τους έχουν επιτρέψει να απολαμβάνουν θετικές αποδόσεις, ανά σημείο και συνολικά, ενώ οι ανταγωνιστές τους αντιμετωπίζουν μείωση κύκλου εργασιών σε διψήφια ποσοστά, ενώ η κερδοφορία τους κινείται στο κόκκινο.

Οι νέοι επιχειρηματίες, οι υποψήφιοι franchisees, οι υπάλληλοι που βρέθηκαν λόγω της κρίσης εκτός αγοράς εργασίας αρχίζουν -μετά από μια παρατεταμένη περίοδο αναποφασιστικότητας, επιφυλάξεων και αναμονής για μια αλλαγή της κατάστασης που δεν έρχεται- να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις και διεξόδους. Με ιδιαίτερη προσοχή, με συστηματική έρευνα, με δειλά ίσως βήματα, αλλά όμως έχουν ξεκινήσει μια νέα πορεία.

Ας θυμηθούμε τη ρήση του Χριστόφορου Κολόμβου «Δεν θα μπορέσεις ποτέ να περάσεις τον ωκεανό, αν δεν έχεις το θάρρος να χάσεις από τα μάτια σου τη στεριά». Και η στεριά είναι αυτό που είχαν, το επιχειρηματικό πεδίο του χθες, ένα οικείο περιβάλλον, που η κρίση ανέτρεψε για πάντα. Είναι τώρα λοιπόν περισσότερο διατεθειμένοι να τοποθετήσουν  τα χρήματά τους, το χρόνο τους, την πείρα τους, το πάθος τους για δημιουργία σε μια σωστή επένδυση και το franchising αποτελεί σίγουρα έναν χώρο που πολλοί θα προτιμήσουν.

Όμως η κοινότητα του franchising είναι έτοιμη να αξιοποιήσει αυτή τη μοναδική ευκαιρία;

  • Οι Franchisors είναι έτοιμοι να δημιουργήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα συνεργασίας, νέα εργαλεία, νέες ευκαιρίες συνεργασίας για να εντάξουν ένα πολύτιμο δυναμικό στα δίκτυά τους;
  • Ο Σύνδεσμος franchise έχει την επιχειρηματική ευτροφία να αναγνωρίσει τη μοναδικότητα της συγκυρίας και να ξεκινήσει μια σοβαρή προσπάθεια ενδυνάμωσης της αξιοπιστίας και της αναγνωρισιμότητας του θεσμού και ταυτόχρονα τη προωθήσει τη θωράκισή του από αρκετούς τυχάρπαστους που επανηλλειμένα προσπάθησαν να κερδοσκοπήσουν, αποδομώντας προσπάθειες ετών;
  • Η πολιτεία έχει την θέληση και την προνοητικότητα να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες ανάπτυξης και ανταποδοτικότητας που διασφαλίζει το franchising και να δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο στα προγράμματα ενίσχυσης της αγοράς που άρχισε ήδη να αναγγέλλει;

Τα πρώτα δείγματα γραφής μάλλον δεν είναι ενθαρρυντικά αν όχι απογοητευτικά. Δεν μπορεί με παλιές συνταγές να αντιμετωπιστεί μια νέα πραγματικότητα.

Το νέο ανταγωνιστικό πεδίο απαιτεί ταχύτητα, ευελιξία, ανοικτούς ορίζοντες και δημιουργική σκέψη.

Η κρίση δημιουργεί και προκλήσεις και ευκαιρίες. Η υπέρβαση και η αξιοποίησή τους απαιτεί ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας, ένα νέο τύπο ηγεσίας.

Όσοι το αναγνωρίσουν έγκαιρα θα είναι στους κερδισμένους της επόμενης μέρας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο