Αξίζει να διαβάσετε το άρθρο του Στάθη Χαϊκάλη στο Blog Think positive! :: blog με θέμα Πως η βιοτέχνις Αγγελική αντεπιτίθεται στην κρίση και ντριπλάρει τους Κινέζους.
Σε μια περίοδο που η παθητικότητα, οι κοινότυπες συνταγές περί συρρικνώσεων, απολύσεων, μείωσης κόστους αλληλοσυμπληρώνονται με γενικόλογες αναλύσεις και κραυγές, η προβολή επιχειρηματιών που δημιουργούν, καινοτομούν, αναζητούν νέες ευκαιρίες αποτελεί μοναδική συμβολή στο ξεπέρασμα της μιζέριας που μας περιβάλλει.
Ιδιαίτερα όταν δεν αναφερόμαστε σε γενικόλογες στρατηγικές αλλά σε υλοποιήσεις, σε πρακτικές δράσεις που φέρνουν αποτελέσματα. Σε επιχειρηματικές κινήσεις έξω από την πεπατημένη, πέρα από το οικείο. Οι καιροί απαιτούν συνεχώς μεγαλύτερη δημιουργικότητα, αμφισβήτηση της υφιστάμενης κατάστασης, νέα επιχειρηματικά μοντέλα και κυρίως τόλμη.
Τόλμη σε δύο διαφορετικά επίπεδα:
- Τόλμη να παίρνεις αποφάσεις χωρίς να έχεις όλα τα δεδομένα που είναι απαραίτητα για την λήψη τους και τούτο γιατί τα πράγματα αλλάζουν συνεχώς με τρομακτική ταχύτητα και τα δεδομένα που αποζητούμε μάλλον αφορούν το χθες και όχι το σήμερα.
- Τόλμη να δεις πέρα από το κόστος. Να διασφαλίσεις τα άυλα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης, τους ανθρώπους, την τεχνογνωσία και αξιοποιώντας τα, να οδηγήσεις την επιχείρηση σε νέα πεδία όπου διατηρεί ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Σε μια ομιλία για τη κρίση ένας επιχειρηματίας, παρουσιάζοντας την επιχείρησή του ανέφερε ότι ξεκίνησε τις εξαγωγές την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων. Βασικός λόγος ήταν ότι δεν είχε τις διασυνδέσεις και τους αναγκαίους “πόρους” για να διεκδικήσει τις σχετικές προμήθειες. Και το ερώτημα που του τέθηκε ήταν εύλογο: “ μα αφού δεν είχατε κεφάλαια πως στραφήκατε στην Διεθνή Αγορά; Πως προωθήσατε τα προϊόντα σας”. Η απάντηση ήταν αφοπλιστική: “ To μειονέκτημα μου το έκανα πλεονέκτημα. Συνέδεσα τα προϊόντα μου με την Ελληνική Φύση. Στήριξα την επικοινωνία μου με ελληνικές αξίες, με στοιχεία μοναδικά. Στις διεθνείς εκθέσεις που συμμετείχαμε, είχαμε το πιο λιτό περίπτερο, το πιο λιτό μπουφέ. Απλά προσφέραμε παξιμάδι, λάδι, ελιές, κρασί αλλά και το καλύτερο γλέντι. Καλούσαμε τους ξένους πελάτες και τους φιλοξενούσαμε για να δοκιμάσουν τα προϊόντα μας, όχι σε πολυτελή ξενοδοχεία, αλλά εκεί που θα απολάμβαναν την Ελληνική φύση και φιλοξενία. Με συνέπεια, ταυτίσαμε το προϊόν μας, την μάρκα μας με στοιχεία μοναδικά. Στις νέες αγορές ακολουθούμε μια πολιτική προβολής των στοιχείων που μας διαφοροποιούν. Τα καταστήματά μας είναι απλά, λιτά με κύριο στοιχείο το προϊόν. Προσφέρουμε αξία και προβάλουμε αξίες. Συνεχίζουμε αυτή τη πολιτική και τώρα το 35% των πωλήσεών μας είναι στο εξωτερικό και μάλιστα σε νέες αγορές, με στόχο τον διπλασιασμό τους σε μια τριετία”.
Ο δρόμος για τους έλληνες επιχειρηματίες είναι η διαφοροποίηση, η εξωστρέφεια, η αποτελεσματική αξιοποίηση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας που μας χαρακτηρίζει. Κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θα πρέπει να αναζητήσουν επίμονα μια νέα πορεία. Είναι σίγουρο ότι η ύφεση, η κρίση που βιώνουμε θα είναι και έντονη, παρατεταμένη και θα δημιουργήσει ένα νέο ανταγωνιστικό πεδίο όπου νέοι διεθνείς παίκτες θα προσπαθήσουν να καλύψουν τα κενά. Η ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας μας διασφαλίζει την θέση μας και στην Ελληνική αγορά!
Οι συνταγές δημοσιονομικής προσαρμογής, χωρίς ένα νέο αναπτυξιακό όραμα και που δεν κατανοούν τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομίας οδηγούν σε ακόμα μεγαλύτερη ύφεση, ενώ η διεκδίκηση λύσεων, μέσα από παλιές ( και αποτυχημένες) συνταγές και από αναποτελεσματικές δομές, επιτείνει ακόμα περισσότερο την απώλεια πολύτιμων πόρων και κυρίως χρόνου.
Στο νέο οικονομικό τοπίο που διαμορφώνεται, η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων μας ταυτίζεται με την ανταγωνιστικότητά μας στις προκλήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος.
ΥΓ. Αξίζει να μελετήσουμε το άρθρο του Αρίστου Δοξιάδη, Νοικοκυραίοι, ραντιέρηδες, καιροσκόποι, Θεσμοί και νοοτροπίες στην ελληνική οικονομία (Δημοσιεύτηκε στο Athens Review of Books, τεύχος 8, Ιούνιος 2010) στο οποίο παραπέμπω αναφερόμενος στις ιδιαιτερότητες της Ελληνικής οικονομίας. Πέρα από την παθογένεια του χθές, ίσως στην ανάλυση του άρθρου διαγνώσουμε τους λόγους της αποτυχίας των σημερινών μέτρων.