Οι υφιστάμενοι franchisees είναι από τις εγκυρότερες και αποδοτικότερες πηγές πληροφόρησης για ένα σύστημα franchise. Όπως και να έχει, αυτοί έχουν ήδη κάνει την επιλογή τους και ακολουθούν την πορεία τους. Επικοινωνώντας μαζί τους, είτε πρόσωπο με πρόσωπο είτε τηλεφωνικά, μαθαίνετε από πρώτο χέρι τα βασικά σημεία και τις κινητήριες δυνάμεις μιας λιγότερο ή περισσότερο επιτυχημένης επαγγελματικής ζωής.
Η συνάντηση σας με αρκετούς υφιστάμενους franchisees θα σας βοηθήσει να αποφασίσετε κατά πόσο το συγκεκριμένο σύστημα ταιριάζει στη δική σας προσωπική κουλτούρα, θα σας δώσει πολύτιμες πληροφορίες για τις παροχές και την υποστήριξη που προσφέρει ο franchisor και για τις υποχρεώσεις σας απέναντι του, ενώ θα ξεκαθαρίσει τις αμφιβολίες σας σχετικά με το δίκτυο. Εάν ο franchisor επισκεφτεί μαζί σας δύο ή τρεις franchisees, φροντίστε να τους δείτε στη συνέχεια και μόνος σας, ώστε να κάνετε τις ερωτήσεις εκείνες που δεν μπορούσατε παρουσία του franchisor. Είναι πολύ πιθανό, ο franchisor να επεδίωξε να σας φέρει σε επαφή με συγκεκριμένους franchisees ώστε να σας δώσουν την εικόνα που ο ίδιος επιθυμεί να αποκτήσετε για το δίκτυο.
24 σημεία που θα σας οδηγήσουν να βγάλετε χρήσιμα συμπεράσματα από την έρευνά σας για το δίκτυα franchise. Γιατί εάν θέλεις να μάθεις τι είναι στα αλήθεια ένα franchise δεν έχεις παρά να ρωτήσεις αυτούς που ξέρουν.
Πέρα από τους franchisees που σας προτείνουν να επισκεφτείτε, φροντίστε να έλθετε σε επαφή και με άλλους που ενδεχομένως δεν έχουν εκπαιδευτεί από τον franchisor για την προσέλκυση μελλοντικών επενδυτών. Μάθετε μέσω αυτών εάν ο franchisor υπήρξε ειλικρινής και σωστός στις παροχές του. Είναι σημαντικό να σας επιβεβαιώσουν, με τη δική τους προσωπική εμπειρία, την ακρίβεια των νομικών κειμένων, αλλά και να σας πουν τη γνώμη τους αναφορικά με την προς υπογραφή σύμβαση.
Στις συζητήσεις σας με άλλους franchisees προσπαθήστε να καλύψετε όλα τα θέματα που μπορούν να επηρεάσουν την μελλοντική σας επιτυχία ως franchisee. Αναζητήστε απαντήσεις από εκείνους, που:
-
- Βρίσκονται σε διαφορετικές τοποθεσίες,
- Έχουν ένα μόνο franchise.
- Έχουν πολλαπλά franchise
- Λειτουργούν την επιχείρηση αρκετά χρόνια.
- Είναι ακόμη νέοι στο χώρο,
- Είναι επιτυχημένοι,
- Δε θεωρείται ότι έχουν καλή απόδοση.
Ειδικά για την τελευταία περίπτωση, προσπαθήστε να καθορίσετε τους λόγους που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Συγκεκριμένα, ρωτήστε τους franchisees, εάν αισθάνονται πως ο έλεγχος που ασκεί ο franchisor είναι ελλιπής ή υπερβολικός. Εάν είναι πάντα πρόθυμος να βοηθήσει; Εάν έχει ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, σχετικά με τη διαρκή παροχή βοήθειας και εκπαίδευσης κ.ο.κ
Ιδού λοιπόν 24 σημεία που αποτελούν τη βάση μιας συστηματικής έρευνας.
1 Επέλεξε…
Διάλεξε τους franchisees απ’ τους οποίους θα πάρεις συνέντευξη. Σίγουρα θα ήθελες να μιλήσεις τόσο με καθιερωμένους franchisees που καταλαβαίνουν το πώς λειτουργεί το franchising και τις δυνατότητές του, όσο και με νέους franchisees που πέρασαν από πρόσφατη εκπαίδευση.
2 …καλύτερα περισσότερους
Αν είναι δυνατόν, απευθύνσου σε τέσσερις με πέντε franchisees. Όλοι θα έχουν διαφορετική πείρα και διαδρομή και όσο περισσότερες οι πληροφορίες τόσο περισσότερο θα σου αποτυπώνεται μια πιο ρεαλιστική εικόνα για το franchising.
3 Η προετοιμασία
Κάνε την απαραίτητη προετοιμασία εκ των προτέρων για συνεντεύξεις με τους franchisees είτε τηλεφωνικές είτε πρόσωπο με πρόσωπο. Προσπάθησε οι ερωτήσεις να είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομες.
4 Οι σωστές ερωτήσεις
Αν είσαι σοβαρός, τότε οι franchisees θα είναι πρόθυμοι να απαντήσουν στις ερωτήσεις σου. Αλλά δεν είναι δική τους υπόθεση να σου πουλήσουν το franchise. Έχουν να ασχοληθούν με τη δική τους επιχείρηση. Είστε έτοιμος, ξεκινήσετε …
5 Τα απαραίτητα προσόντα
Η προηγούμενη επαγγελματική τους πείρα, ενασχόληση και γνώσεις για το χώρο, αλλά και τα προσόντα που θεωρούν απαραίτητα για την επιτυχία σχεδιάζουν το βασικό προφίλ των συνομιλητών σας. Θα σε βοηθήσει να διαπιστώσεις εάν υπάρχουν κοινά σημεία με το δικό σου προφίλ.
6 Για το franchising
Ρώτησε τι είναι αυτό που τους αρέσει στις επιχειρήσεις και τι όχι και ειδικά τι τους αρέσει περισσότερο στη δραστηριότητά τους στο χώρο του franchising και τι τους δυσαρεστεί. Πιστεύουν ότι μέσω του franchising αξιοποιούνται οι ικανότητές τους σε νέους στόχους;
7 Πόση δουλειά
Το πόσες ώρες λειτουργεί η επιχείρηση, πόσο χρόνο χρειάζονται για προετοιμασία οργάνωση και δουλειά γραφείου, αλλά και πόσο από όλο αυτό γίνεται στο κατάστημα και πόσο στο σπίτι, φανερώνει τις απαιτήσεις που έχει η επιχείρησή τους και κατ’ επέκταση και η δική σου.
8 Η οικογένεια, οι φίλοι
Η δική τους επιχείρηση και καθημερινή εμπλοκή πόσο έχει επηρεάσει την οικογενειακή και την κοινωνική τους ζωή; Πώς είναι τα πράγματα τώρα; Θα σε βοηθήσει να προσδιορίσεις το πώς θέλεις να συνδυάσεις την επαγγελματική με την προσωπική σου ζωή. Μην ξεχνάς ότι στη δική σου επιχείρηση θα απαιτηθούν 60 ή και 70 ώρες τη βδομάδα.
9 Η εκπαίδευση
Μάθε για την εκπαίδευση που παρείχε ο franchisor. Πόσο τους προετοίμασε να αναλάβουν τη δική τους επιχείρηση και κατά πόσο τους κάλυψε στις καθημερινές λειτουργίες, στην επιχειρησιακή ανάπτυξη, στις πωλήσεις κ.ά.; Έχει αλλάξει από τότε το πρόγραμμα εκπαίδευσης και εάν ναι πιστεύουν ότι βελτιώθηκε;
10 Η υποστήριξη πριν…
Η επιχειρησιακή υποστήριξη που έλαβαν από την πρώτη μέρα και πόσο πραγματικά βοήθησε, η υποστήριξη στο μάρκετινγκ και πόσο αποτελεσματική και χρηστική ήταν, προδιαγράφουν τις πρώτες μέρες λειτουργίας της δικής σου επιχείρησης. Σημαντικό να μάθεις εάν οι συνομιλητές σου αξιοποίησαν τις ευκαιρίες που τους δόθηκαν και εάν όχι τι δεν πήγε τόσο καλά.
11 …και μετά
Τι είδους υποστήριξη τους παρέχει τώρα ο franchisor; Κατά πόσο ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους; Ποιες καμπάνιες προβλέπονται για το marketing και την προώθηση της επιχείρησης; Είναι αποδοτικές στο σύνολό τους; Τι επιπρόσθετες δραστηριότητες θα χρειαστεί να αναλάβεις εσεί ο ίδιος σε περίπτωση συνεργασίας;
12 Οι προμηθευτές
Είναι καλές οι σχέσεις τους με τους προμηθευτές; Υπάρχουν περιορισμοί στους προμηθευτές, που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε; Η συνεργασία με τους επιλεγμένους προμηθευτές είναι ανταποδοτική στη σχέση κόστους-ποιότητας;
13 Οι λειτουργίες
Βοήθησαν τα εγχειρίδια λειτουργίας με τα οποία τους εξόπλισε ο franchisor; Ήταν λεπτομερή και εύκολα στη χρήση τους; Αν παρέχεται κάποιο ειδικό software, πόσο καλό είναι; Είναι εύκολο στη χρήση; Είναι αξιόπιστο; Χρησιμοποιούν όλοι οι franchisees το ίδιο σύστημα;
14 Περιοχή αποκλειστικότητας
Αν παρέχεται αποκλειστικότητα περιοχής, σου δίνει τη δυνατότητα για λογικές αποδόσεις; Υπήρξαν διαφορές για περιοχές με τον franchisor ή με άλλους franchisees;
15 Ο ανταγωνισμός
Ζήτησε να σου περιγράψουν τον ανταγωνισμό που συνάντησαν. Το προϊόν ή η υπηρεσία έχει σταθερά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού; Από τη μέχρι στιγμής εμπειρία τους είναι αποτελεσματικό το product mix; Πρόσφερε το franchising ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα; Ποια είναι αυτά;
16 Το προϊόν
Ο εξοπλισμός, το εμπόρευμα και το υπόλοιπο υλικό με το οποίο τους προμήθευσε ο franchisor ήταν σε ικανοποιητική κατάσταση; Υπάρχει μεγάλη ποσότητα στοκ προϊόντων στο τέλος κάθε εμπορικής περιόδου; Αν, ναι, προβλέπεται προώθησή του και με ποιον τρόπο; Ποιος επιβαρύνεται το stock;
17 Οι προβλέψεις
Ήταν σωστές οι προβλέψεις του franchisor σχετικά με το αρχικό κεφάλαιο ή το δανεισμό που θα απαιτούνταν; Έπρεπε να αυξήσουν την επένδυση τους από τότε;
Υπήρξαν κρυφά τέλη ή απροσδόκητα κόστη;
18 Και οι διαφωνίες;
Ήταν συνεπής ο franchisor στις υποχρεώσεις του ως προς τη συμφωνία δικαιόχρησης; Υπήρξαν σημεία διαφωνίας; Πώς λύθηκαν; Γενικότερα ο franchisor αντιμετώπισε ή αντιμετωπίζει διαφορές με άλλους franchisees; Ποιες ήταν στο παρελθόν οι κυριότερες διαμάχες;
19 Η κερδοφορία
Πόσο καιρό τους πήρε μέχρι να ισοσκελίσουν το κόστος/break-even και πόσο να αρχίσουν να έχουν έσοδα από την επιχείρηση; Οι αποδόσεις είναι αντίστοιχες των προσδοκιών τους; Ήταν ρεαλιστικές οι εκτιμήσεις του franchisor για τις πωλήσεις, τα κέρδη και το κεφάλαιο κίνησης;
20 Οι σχέσεις με το franchisor…
Ζήτα να σου περιγράψουν τις σχέσεις του franchisor με τους franchisees. Υπάρχει εποικοδομητική αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ του franchisor και των franchisees; Επικοινωνεί ο ίδιος ή έχει εξειδικευμένα στελέχη για αυτό; Πόσο συχνά και με ποιο τρόπο;
21…και με τους άλλους franchisees
Αλήθεια πόσο συχνές είναι οι συναντήσεις με τους άλλους franchisees; Επικρατεί θετικό κλίμα; Ποιας είναι η γνώμη των υπολοίπων franchisees για το δίκτυο; Είναι ικανοποιημένοι; Έχουν υπόψη τους κάποιους franchisees που σκέφτονται να τερματίσουν τη σύμβασή τους;
22 Ο απαραίτητος έλεγχος
Επιβάλλονται από το franchisor έλεγχοι σε κάθε κατάστημα, ώστε να διασφαλίζεται η καλή λειτουργία κάθε καταστήματος, αλλά και του δικτύου γενικότερα;
23 Από το ένα στα πολλά
Έχουν ή σκέφτονται να προχωρήσουν σε δεύτερο κατάστημα; Πόσοι από τους franchisee του δικτύου λειτουργούν περισσότερα από ένα σημεία; Αποτελεί ένα δείγμα ότι το δίκτυο είναι ζωντανό και αναπτύσσεται.
24 Η ζωή από την αρχή
Και η βασική και τελευταία ερώτηση: Αν ξεκινούσαν πάλι από την αρχή θα αναλάμβαναν ξανά το ίδιο franchise; Αν είχαν τη δυνατότητα να αλλάξουν κάτι στη σύμβαση με τη γνώση και την πείρα που έχουν αποκομίσει, τι θα ήταν αυτό; Αν ήταν στη θέση του franchisor θα κάνανε κάτι διαφορετικό και τι θα ήταν;