Home » Νέοι Franchisees: Διασφαλίστε την Επένδυση σας χωρίς Πρόσθετο Κόστος

Νέοι Franchisees: Διασφαλίστε την Επένδυση σας χωρίς Πρόσθετο Κόστος

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Παρακινήστε το προσωπικό σας να εργαστεί πρόθυμα, καλλιεργώντας θετικό κλίμα στον εργασιακό χώρο

 

Η αναγνώριση της προσφοράς του κάθε υπαλλήλου στην επιχείρησή σας, εκτός το θετικό κλίμα που, αδιαμφισβήτητα, δημιουργεί στον εργασιακό χώρο, συμβάλλει παράλληλα τα μέγιστα στην καλλιέργεια ενός πιο πιστού, ευαισθητοποιημένου και αποδοτικού ανθρώπινου δυναμικού.

Στον κόσμο του franchising, το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί το πιο πολύτιμο συστατικό της επιχείρησης.

Η προσέλκυση και η διατήρηση άξιων και ικανών υπαλλήλων είναι καθοριστική για την επιτυχία μιας επιχείρησης, ειδικά στα συστήματα franchise παροχής υπηρεσιών, όπου δεν υπάρχει κάποιο χειροπιαστό προϊόν προς πώληση. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητο να γνωρίζετε με βεβαιότητα ότι οι υπάλληλοί σας είναι ικανοποιημένοι.

Καθώς η οικονομία αναπτύσσεται και η αγορά εργασίας διευρύνεται, ίσως αισθανθείτε την πίεση απώλειας κάποιων πολύτιμων υπαλλήλων. Τι μπορείτε, λοιπόν, να κάνετε για να διατηρήσετε το προσωπικό σας, αλλά και να συνεχίσετε να προσελκύετε ταλαντούχα άτομα στην επιχείρησή σας;

Ίσως εκπλαγείτε, αλλά η απάντηση δεν είναι πάντα «αυξήστε τους μισθούς τους».

Σίγουρα, οι χρηματικές απολαβές αποτελούν κυρίαρχο παράγοντα ικανοποίησης των υπαλλήλων, ωστόσο δεν είναι ο μοναδικός. Ένα θετικό και εποικοδομητικό περιβάλλον εργασίας είναι πολύ σημαντικό επίσης. Το προσωπικό σας θέλει να αισθάνεται ασφάλεια, αξιοπρέπεια και καταξίωση.

Ένας αρκετά μεγάλος αριθμός επιχειρηματιών αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εξεύρεση τρόπων με τους οποίους θα παρέχουν κίνητρα προς τους υπαλλήλους τους, δεδομένου ότι μια μισθολογική αύξηση δεν είναι εφικτή. Ή εξαιτίας του μεγάλου φόρτου εργασίας τους, οι franchisors συχνά παραμελούν την ανάγκη δημιουργίας ενός θετικού περιβάλλοντος εργασίας.

Η παρακίνηση του προσωπικού μπορεί να αποδειχθεί πιο δύσκολη υπόθεση για μεγάλα δίκτυα franchise, όπου πολλές αρμοδιότητες περνούν στα χέρια των μεμονωμένων franchisees, οι οποίοι όντας απασχολημένοι με τις καθημερινές λειτουργίες της επιχείρησής τους, παραμελούν αυτή τη διαδικασία.

Είναι, ωστόσο, ουσιώδες να μην υποτιμήσουμε τη σημασία της παροχής κινήτρων στους υπαλλήλους, όταν λειτουργούμε μία επιχείρηση. Σε μία εποχή όπου το ύψος του μισθού δεν αποτελεί πλέον τον μοναδικό παράγοντα ικανοποίησης του προσωπικού, οι franchisees είναι επιφορτισμένοι με την ευθύνη εξεύρεσης καινοτομικών και όχι δαπανηρών τρόπων για να κρατήσουν τους υπαλλήλους τους ευχαριστημένους.

Για ποιο λόγο πετυχαίνουν τα κίνητρα παραγωγικότητας;

«Πιάνεις περισσότερες μέλισσες με το μέλι παρά με το ξύδι»

Αυτή η παλιά ρήση είναι αληθινή. Ξοδέψτε περισσότερο χρόνο επιβραβεύοντας τις υψηλές επιδόσεις των υπαλλήλων σας και θα διαπιστώσετε ότι θα μειωθεί ο χρόνος που χρειαστεί να διαθέσετε για να διορθώσετε τις χαμηλές επιδόσεις.

Η εποικοδομητική επιβράβευση φέρνει καλύτερα αποτελέσματα από την αρνητική κριτική και «τιμωρία», γεγονός που ισχύει ακόμα περισσότερο στον επαγγελματικό τομέα. Ο έπαινος των θετικών πράξεων αποδίδει περισσότερο και θα οδηγήσει τους υπαλλήλους σας σε βελτιωμένες επιδόσεις.

Πώς μπορούν τα κίνητρα παραγωγικότητας να παρακινήσουν το ανθρώπινο δυναμικό, να τονώσουν το ηθικό του, να μειώσουν τη ροή ανανέωσης του προσωπικού και κατά συνέπεια, να βοηθήσουν τους franchisors να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά την επιχείρησή τους;

Γεφυρώνοντας το κενό

Ένα συνηθισμένο πρόβλημα στον χώρο του franchising είναι η έλλειψη ταύτισης ανάμεσα στις προσδοκίες του franchisor και της απόδοσης των υπαλλήλων στα franchise καταστήματα της αλυσίδας.

Το πρόβλημα αυτό μπορεί να λυθεί μέσα από ένα πρόγραμμα παροχής κινήτρων. Η ένδειξη σεβασμού και η απόδοση τιμών στον «υπάλληλο του μήνα» δημιουργεί μία αίσθηση ενότητας μέσα στο δίκτυο και παρέχει κίνητρα στους υπαλλήλους.

Τα δίκτυα franchise αποτελούν ιδανικό περιβάλλον για την προώθηση τέτοιων προγραμμάτων, στα οποία μπορούν να συμμετέχουν υπάλληλοι από κάθε μονάδα της αλυσίδας, συμβάλλοντας στην κατάρριψη της νοοτροπίας του «αυτοί κι εμείς».

Για παράδειγμα, υπάρχουν εταιρείες που εφαρμόζουν προγράμματα στο πλαίσιο των οποίων κάθε ένας υπάλληλος προτείνει το συνάδελφο εκείνο που πιστεύει ότι αποτέλεσε πρότυπο και προσέφερε αποδοτικότερα τις υπηρεσίες του κατά τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε. Οι νικητές λαμβάνουν ένα χρηματικό έπαθλο και ενδοεταιρική αναγνώριση, καθώς και την επιβράβευση από τα ανώτερα στελέχη της επιχείρησης σε ειδική τελετή.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ειδικά σχεδιασμένο ούτως ώστε να σέβεται το προσωπικό, κυρίως επειδή η καταξίωση των υπαλλήλων προέρχεται από τους ίδιους τους συναδέλφους τους, οι οποίοι γνωρίζουν ακριβώς τον βαθμό δυσκολίας της εργασίας.

Ως αποτέλεσμα αυτής της διάκρισης, ο τιμώμενος υπάλληλος κερδίζει ένα αίσθημα υπερηφάνειας και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας παρακινούνται για να κερδίσουν και εκείνοι τα συγκεκριμένα προνόμια.

Ανάλογου τύπου προγράμματα, στα οποία μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι franchisees, μπορεί να είναι ιδιαίτερα εποικοδομητικά τόσο για το κάθε κατάστημα franchise της αλυσίδας μεμονωμένα, όσο και για την καλύτερη επικοινωνία ανάμεσα σε όλα τα καταστήματα ενός δικτύου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο οι υπάλληλοι των κεντρικών γραφείων θα έχουν τη δυνατότητα να μάθουν περισσότερα για τις προκλήσεις που συναντούν καθημερινά οι υπάλληλοι της επιχείρησης και να τους βοηθήσουν να τις αντιμετωπίσουν.

Συμβάλλοντας στη δημιουργία της ομάδας

Αν και η επιβράβευση από τα ανώτερα στελέχη μια επιχείρησης εκτιμάται ιδιαίτερα από τους υπαλλήλους, ο σεβασμός και ο θαυμασμός που κερδίζουν από τους συναδέλφους τους αποτελεί ισχυρότερο κίνητρο παραγωγικότητας για το ανθρώπινο δυναμικό.

Κρατήστε αυτήν την αρχή στο μυαλό σας. Επιτρέποντας στους υπαλλήλους σας να προτείνουν τον καλύτερο -κατά τη γνώμη τους- υπάλληλο, προωθείτε το πνεύμα της ομαδικότητας και καλλιεργείτε σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στο προσωπικό σας. Παράλληλα, η συγκεκριμένη ιδέα μειώνει τις πιθανότητες ύπαρξης αμφιβολιών για την επιλογή, απεμπλέκοντας τον ιδιοκτήτη από την όλη διαδικασία.

Καθιερώστε τέτοιου είδους επιβραβεύσεις κατά τη διάρκεια των μηνιαίων ή εβδομαδιαίων meetings προσωπικού. Σε κάθε meeting, μπορείτε να ανακοινώνετε τους επιλεγμένους και να αφήνετε τους υπόλοιπους να εξηγήσουν για ποιον λόγο επέλεξαν το συγκεκριμένο υπάλληλο. Το βραβείο, μπορεί να είναι κάτι που να ανήκει αποκλειστικά σε κάθε νικητή ή κάτι που θα περνάει από τον ένα νικητή στον άλλο.

Γιορτάζοντας τις σημαντικές στιγμές

Αφορμές για να αναβαθμίσετε το εργασιακό περιβάλλον της εταιρείας και του δικτύου σας υπάρχουν πολλές. Μην αφήσετε να περάσουν τα γενέθλια ή η επέτειος κάποιου υπαλλήλου χωρίς να αξιοποιήσετε το γεγονός. Αφιερώστε χρόνο και προσοχή στους υπαλλήλους που γιορτάζουν κάποιο προσωπικό ή εταιρικό γεγονός.

Μία απλή τούρτα γενεθλίων θα βοηθήσει τον υπάλληλό σας να αισθανθεί ως μέλος κάποιας οικογένειας και όχι ως ένας ακόμη εργαζόμενος. Μια πράξη αναγνώρισης είναι και η αποστολή ευχετήριας κάρτας ή  ευχετήριου e-mail.

Την ημέρα της επετείου ενός υπαλλήλου στην εταιρεία, αναρτήστε μία ανακοίνωση στον αντίστοιχο πίνακα του γραφείου, ή παραχωρήστε του μία κονκάρδα ή ένα διακριτικό σήμα που θα υποδηλώνει το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που βρίσκεται στην εταιρεία σας.

Είναι τόσο απλό

Η παροχή κινήτρων παραγωγικότητας δεν είναι πολύπλοκη υπόθεση. Συνήθως όσο πιο απλή είναι η ιδέα, τόσο μεγαλύτερη είναι και η επιτυχία.

Καθιερώστε ένα πρόγραμμα «ευχαριστιών», μοιράζοντας ειδικά «ευχαριστήρια» κουπόνια  στους υπαλλήλους σας, για να τα δώσουν με τη σειρά τους στους συναδέλφους τους. Τα ονόματα των υπαλλήλων που λαμβάνουν τα κουπόνια θα καταγράφονται, για κάποια προκαθορισμένη χρονική περίοδο. Φυσικά θα υπάρχει και βραβείο για τον νικητή, το οποίο μπορεί να αφορά από μία νυχτερινή έξοδο σε κάποιο εστιατόριο πολυτελείας, μέχρι την παραχώρηση μίας επιπλέον μέρα άδειας.

Κερδίζοντας καθημερινές στιγμές, μέσα από τη δημιουργία εορταστικού κλίματος και διάθεσης σε μέρες γενεθλίων και επετείων των υπαλλήλων σας, μπορείτε εύκολα να τονώσετε το ηθικό τους και να κάνετε την επιχείρησή σας ένα μέρος όπου είναι όμορφα να εργάζεται κανείς.

Προσδιορίστε τους στόχους σας

Για κάθε επιβράβευση υπαλλήλου θα πρέπει να οριοθετήσετε κάποια όρια επίδοσης, τα οποία θα πρέπει κανείς να επιτύχει προκειμένου να λάβει την αναγνώριση. Παραφράζοντας τον Peter Drucker, οι πέντε βασικές δουλειές ενός διευθυντή δικτύου: 1) Βάζει στόχους, 2) Οργανώνει, 3) Ενθαρρύνει, 4) Ελέγχει, 5) Αναπτύσσει τους ανθρώπους του.

Οι στόχοι πρέπει να είναι ξεκάθαροι, έτσι ώστε οι franchisee, τα στελέχη του δικτύου, οι υπάλληλοι να γνωρίζουν τι πρέπει να επιτύχουν.

Αυτό μπορεί να αφορά μία διαδικασία αξιολόγησης, σύμφωνα με την οποία κάθε εργαζόμενος θα λαμβάνει κάρτες αναφοράς σχετικές με την απόδοσή του σε διάφορους βασικούς τομείς της επιχείρησης. Ο υπάλληλος που θα έχει τους πιο υψηλούς βαθμούς, θα κερδίζει ένα ειδικό βραβείο, π.χ. ένα πάρτι ή ένα προπληρωμένο δείπνο. Μην ξεχνάτε ωστόσο ότι η αναγνώριση της προσπάθειας είναι πιο σημαντική από ότι το βραβείο.

Σε μία εταιρεία παροχής υπηρεσιών, η μέτρηση της απόδοσης μπορεί να συνδέεται με μία μέρα χωρίς ούτε μία λανθασμένη παραγγελία, ή μια μέρα με πολύ θετικά σχόλια από τους πελάτες.

Αυτή η διαδικασία θα λειτουργήσει ως παρακίνηση για όλο το προσωπικό. Σε περίπτωση που αποφασίσετε να θέσετε ένα στόχο που να απευθύνεται σε όλο το προσωπικό σας –όπως π.χ. η επίτευξη ενός συγκεκριμένο ύψους πωλήσεων σε ένα μήνα- ορίστε τον στόχο και το βραβείο με το οποίο θα ανταμειφθεί ο νικητής.

Φροντίστε, επίσης, να είστε δημιουργικοί όσον αφορά στα βραβεία. Για παράδειγμα, θεσπίστε μια μέρα προσωπικού κατά τη διάρκεια της οποίας θα μπορείτε να επισκέπτεστε κάποιο πάρκο διασκέδασης ή κάποιο πολυκατάστημα. Όποιος κι εάν είναι ο στόχος, η προσπάθεια είναι ομαδική και όλοι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να μοιραστούν τις απολαβές.

Τρόποι επιβράβευσης

Η δημιουργικότητα αποτελεί το κλειδί για τη σωστή και αποδοτική παροχή κινήτρων στο προσωπικό σας. Το είδος των βραβείων που μπορεί να δώσει ένα δίκτυο franchise στους υπαλλήλους του, ποικίλει ανάλογα με το αντικείμενο και το μέγεθος της επιχείρησης και τα ενδιαφέροντα του προσωπικού. Η επιβράβευση δεν είναι απαραίτητο να συνδέεται με κάποια χρηματική απολαβή. Βραβεία του στυλ: υπηρεσίες spa, εισιτήρια κινηματογράφου και δωροεπιταγές, είναι συχνά πιο καλοδεχούμενα από τους υπαλλήλους και εκτιμώνται περισσότερο απ’ ότι τα χρηματικά έπαθλα.

Επίσης, δεδομένου ότι ο ελεύθερος χρόνος είναι πολύτιμος και όλοι τον έχουμε ανάγκη, η παροχή επιπλέον ημερών για διακοπές, αποτελούν ιδιαίτερο κίνητρο για παραγωγικότητα.

Ανεξάρτητα, ωστόσο, από το είδος της επιβράβευσης που θα αποφασίσετε να παρέχετε, εστιαστείτε στα κίνητρα αποδοτικότητας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, θα επιτύχετε μείωση της εναλλαγής του προσωπικού, ενίσχυση του ηθικού του καθώς και ικανοποίησή του. Ένα ανεκτίμητο κεφάλαιο για κάθε επιχείρηση.

Πέραν του ότι θα διαμορφώσουν ένα ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, τα κίνητρα αποδοτικότητας εν τέλει θα δημιουργήσουν ένα πιο συνειδητοποιημένο, πιστό και παραγωγικό ανθρώπινο δυναμικό. Γεγονός που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα ευεργετικό για κάθε επιχείρηση.

Ξεκαθαρίστε τις απαιτήσεις σας

Ανεξάρτητα από το πρόγραμμα παροχής κινήτρων που θα υιοθετήσετε, ξεκαθαρίστε καταρχήν τι ακριβώς θέλετε να επιτύχετε στην επιχείρησή σας μέσω αυτού του προγράμματος και αξιολογήστε το καθ’ όλη την πορεία του. Εάν το πρόγραμμα δεν αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, δοκιμάστε κάτι διαφορετικό.

Αφιερώστε ένα ποσοστό του ετήσιου budget σας για να καλύψετε τα έξοδα του προγράμματος. Αντιμετωπίστε το ως μια μορφή επένδυσης για τη μείωση της εναλλαγής του προσωπικού σας, Ας θυμηθούμε  τον Peter Drucker:

“Οι άνθρωποι είναι πόροι για μια επιχείρηση, όχι κόστος”.

Photos Via Flickr

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο