Home » Mε ποια κριτήρια επιλέγω το κατάλληλο franchise;

Mε ποια κριτήρια επιλέγω το κατάλληλο franchise;

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Με περισσότερα από 400 ενεργά συστήματα franchise  (αν και πάνω από 580 δηλώνουν ή τα δηλώνουν) στην ελληνική αγορά οι επιλογές ενός υποψήφιου franchisee δεν είναι και λίγες. Η διαδικασία επιλογής είναι και πρέπει να είναι χρονοβόρα! Είναι η πιο σημαντική περίοδος στη δραστηριοποίησή του. Πρέπει να αναλύσει τις ανάγκες του, τις ικανότητές του και να θέσει κάποια όρια στα οποία θα πρέπει να ανταποκρίνεται η επιχείρηση. Αυτό είναι και το πλέον σημαντικό βήμα και ο υποψήφιος συνεργάτης/επενδυτής δεν πρέπει να το παραλείψει.

Εξετάστε τις ανάγκες, τις επιθυμίες σας και τις ικανότητές σας προτού ξεκινήσετε  τις συζητήσεις με κάποιον franchisor. Καταγράψτε τους μη διαπραγματεύσιμους όρους σας και στη συνέχεια αρχίστε να εξετάζετε συστήματα τα οποία ταιριάζουν στις απαιτήσεις σας.

Οφείλετε να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί τόσο αν η επιλογή σας αφορά ένα νεοσύστατο όσο και ένα πολύ ισχυρό σύστημα franchise.  Σε περίπτωση που υπάρχει μικρός αριθμός μονάδων, ο franchisor ενδέχεται να μη διαθέτει την απαιτούμενη πείρα ώστε να το υποστηρίξει με επιτυχία. Σε περίπτωση που ένα σύστημα franchise είναι πολύ ισχυρό, τότε είναι πολύ πιθανό όλες οι «καλές» περιοχές να είναι «κλεισμένες» με αποτέλεσμα να πρέπει να προσφύγετε στην επιλογή μίας λιγότερο προνομιούχου περιοχής. Τότε ίσως αν επέλθει μια περίοδος ύφεσης μια υποδεέστερης εμπορικότητας περιοχή κλονιστεί ιδιαίτερα και σας οδηγήσει σε ζημίες.

Πριν πάρετε πάντως οποιαδήποτε απόφαση για την επιλογή μιας εργασίας πρέπει να εξετάσετε παράγοντες όπως η προσωπικότητά σας, ο τρόπος ζωής σας, οι οικογενειακές υποχρεώσεις και προτεραιότητες, οι προτιμητέες εργασιακές συνθήκες και τα κίνητρά σας.

Έχει αποδειχθεί πως οι πιο ικανοποιημένοι με την τελική τους επιλογή είναι οι franchisees εκείνοι που έθεσαν προτεραιότητες και σαφή κριτήρια στα οποία και βάσισαν πάνω τους την απόφασή τους.Μετά από μια περίοδο προσωπικής αναζήτησης και έρευνας, οι franchisees αυτοί κατέληξαν σε 5 – 6 βασικές παραμέτρους που θα πρέπει να διαθέτει μια επιχείρηση franchise.

Βήμα-βήμα τα σημεία που πρέπει να προσέξετε για να καταλήξετε στην επιλογή του κατάλληλου για εσάς συστήματος franchise.

1  Η έδρα

Η επιχείρησή μου θα είναι στο εμπορικό κέντρο, στα προάστια ή σε κάποια περιφερειακή αγορά; Και πώς θα  μετακινούμαι για τις καθημερινές μου ανάγκες και υποχρεώσεις; Πόσο χρόνο άραγε θα χρειάζομαι; 30 λεπτά, 60, ή περισσότερα; Θα επηρεάσει  την ποιότητα της ζωής μου; Πώς θα φανεί άραγε στην οικογένειά μου; Πως θα συγκεράσω εμπορικότητα σημείου, εντοπιότητα και γνώση της τοπικής αγοράς και προσωπική ζωή; Τρία απαντήματα που απαιτουν απάντηση χωρίς συμβιβασμούς! Μια απάντηση “λίγο από όλα” είναι καταστροφική!

2 Πόση δουλειά

Σκέφτομαι το ενδεχόμενο η δουλειά να μου επιτρέπει να εργάζομαι από το σπίτι.

Πρέπει να αποφασίσω αν θέλω εργασία αυστηρά πέντε ημέρες την εβδομάδα ή το ενδεχόμενο να χρειαστεί να είναι περισσότερες. Έχω διαβάσει ότι στα περισσότερα franchise τα πρώτα χρόνια απαιτούνται πάνω από 50 ώρες την εβδομάδα!

3 Δουλειά από το σπίτι

Η εργασία από το σπίτι δεν είναι κάτι που ταιριάζει στον καθένα. Η εργασία από το σπίτι είναι κατάλληλη μόνο για ένα πολύ πειθαρχημένο άτομο, διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να μην καταφέρει κάποιος να επιβληθεί στον εαυτό του, να παρακολουθήσει το σύστημα  που απαιτείται και τελικά  να μην καταφέρει να πετύχει.

4 Σκεφτείτε το καλά

Αν η σκληρή και πολύωρη εργασία δεν είναι κάτι δεδομένο – ή αποδεκτό- για εσάς και οι ώρες εργασίας σας είναι κάτι που δεν διαπραγματεύεστε τότε υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που θα πρέπει να εξετάσετε προσεκτικά. Μην ξεχνάτε ότι στην πρώτη φάση η προσωπική συνεισφορά δεν καλύπτεται με περισσότερες προσλήψεις, τόσο λόγω κόστους όσο και της αναγκαιότητας άμεσης και ενεργής συμμετοχής του ίδιου του επιχειρηματία να κατανοήσει τις κινητήριες δυνάμεις του concept και τις ιδιαιτερότητες του κλάδου και της περιοχής.

5 Διαλέγω τον κλάδο

Πρέπει να τσεκάρω αν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος κλάδος που θα ήθελα να δραστηριοποιηθώ. Σίγουρα κάποια είδη επιχειρήσεων δεν με ελκύουν καθόλου ούτε για τα προϊόντα ούτε για τις υπηρεσίες τους. Και εδω απαιτείται συγκερασμός προσωπικών επιλογών αλλά και της δυναμικής του κλάδου σε σχέση με το ευρύτερο ανταγωνιστικό πεδίο σε τοπικό αλλά και διεθνές επίπεδο!

6 franchise υπηρεσιών …

Το πρώτο ξεκαθάρισμα: Θα επιλέξω ένα σύστημα franchise υπηρεσιών ή προϊόντων;

Τα franchise υπηρεσιών είναι αυτή τη στιγμή τα πλέον δημοφιλή και επιτυγχάνουν τις καλύτερες πωλήσεις αλλά και αποδοτικότητας μεταξύ των δυο τύπων. Όμως απαιτούν πειθαρχία, δέσμευση και υψηλό βαθμό αυτοπαρακίνησης.

7 … με ποιες απαιτήσεις

Παρόλα αυτά, η πώληση μιας υπηρεσίας ίσως να είναι δυσκολότερη για τον franchisee, αν δεν έχει αποδεδειγμένη επιτυχή εμπειρία σε πωλήσεις και management. Οι ικανότητες, οι εμπειρίες και οι δεξιότητες που απαιτούνται είναι σαφώς πιο σύνθετες και υψηλότερου επιπέδου.

8 ή λιανεμπορίου …

Αντίθετα, σε ένα franchise προϊόντος, το προϊόν, το concept, η αγοραστική εμπειρία, η μοναδικότητα από μόνα τους μπορούν να προσθέσουν αξία στην επιχείρηση με αποτέλεσμα οι πελάτες να αισθάνονται πιο σίγουροι για την επιλογή τους, καθιστώντας έτσι την πώληση ευκολότερη. Όμως σε καιρούς έντονων ανακατατάξεων το λιανεμπόριο είναι ο κλάδος με τις περισσότερες αλλαγές και απαιτεί συστηματική και εξειδικευμένη έρευνα!

9 … με ποιες δυσκολίες

Συνήθως απαιτούνται αρκετές ώρες εργασίας. Ως επιχειρηματίας σε ένα μεγάλο άξονα ή μια εμπορική αγορά θα πρέπει να ακολουθήσετε τους κανόνες. Αυτό πολλές φορές σημαίνει από τις 8 ή 9 το πρωί έως τις 8 ή 9 το βράδυ 6 ημέρες την εβδομάδα και φυσικά μεγαλύτερη επένδυση. Σε περίπτωση πάντως που η επιχείρηση βρίσκεται σε ένα όχι τόσο εμπορικό χώρο, οι δυνατότητες ευελιξίας και οι επιλογές που έχετε είναι μεγαλύτερες αλλά και τα προσδοκώμενα έσοδα μικρότερα και η ανάγκη προσωπικής εμπλοκής ακόμη μεγαλύτερη…

10 Το μικρό και το μεγάλο…

Το μεγάλο και καθιερωμένο σύστημα franchise είναι σίγουρα κάτι που με ελκύει, κοιτάω όμως και ένα μικρότερο, νέο στην αγορά ίσως πιο φρέσκο αλλά και γιατί όχι, κάτι στο ενδιάμεσο.

11…Βασική επιλογή

Είναι μια πολύ σημαντική απόφαση που θα πρέπει να πάρετε, είτε ως μέρος της λίστας προτεραιοτήτων σας, είτε αργότερα όταν έχετε καταλήξει σε ένα συγκεκριμένο είδος επιχείρησης.

12 Το μεγάλο brand

Ένας από τους κυριότερους λόγους επιλογής ενός μεγάλου και αναγνωρίσιμου συστήματος franchise είναι οι πελάτες που έλκονται άμεσα από το brand του. Το πλεονέκτημα για τους περισσότερους franchisees ενός μεγάλου ονόματος είναι ότι δεν χρειάζεται να πείσουν τους καταναλωτές για το αντικείμενό τους, για την ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας τους.

13 Με χαμηλό ρίσκο αλλά

Τα μεγαλύτερα και πιο ώριμα franchise έχουν την τάση να δραστηριοποιούνται σε «ώριμες αγορές». Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο για τους franchisees είναι το γεγονός ότι υπάρχει περιορισμένος αριθμός καλών, εμπορικών σημείων ή περιοχών που είναι διαθέσιμα. Παράλληλα, η συμμετοχή σε μία τέτοια επένδυση χαμηλού κινδύνου συνήθως συνεπάγεται ένα υψηλό entry fee και περιορισμένο περιθώριο κέρδους καθώς το όνομα είναι ήδη πολύ ισχυρό και το ρίσκο που αναλαμβάνετε πολύ χαμηλό.

14 Διαπραγματευτείτε σκληρά…

Αν πάντως επιλέξετε να είστε ένας από τους πρώτους franchisees που θα αποφασίσουν να ενταχθούν σε ένα νέο δίκτυο, έχετε τη δυνατότητα να διαπραγματευτείτε σκληρά. Το ρίσκο που παίρνετε είναι σαφώς υψηλότερο και θα πρέπει με κάποιο τρόπο να αποζημιωθείτε γι’ αυτό.

 

15 …και προχωρήστε

Ο franchisor δεν θα έχει επιλύσει ακόμα όλα τα προβλήματα του συστήματος και για αυτό θα πρέπει να πειραματιστείτε μαζί του. Σίγουρα ένα δίκτυο με μικρό αριθμό franchisees έχει μικρότερη διαφημιστική δύναμη και μικρότερη αναγνωρισιμότητα του σήματός του καθώς και υψηλότερες τιμές χονδρικής για τον franchisee.

 

16 Πόσα καταστήματα

Καθορίσετε ένα minimum αριθμό καταστημάτων που οφείλει να διαθέτει. Μπορείτε να περιορίσετε τις επιλογές σας, για παράδειγμα σε εταιρείες με 3-10 μονάδες ή μεσαίου μεγέθους franchise με 10 – 30 μονάδες. Αντίστροφα αν επιλέξετε να επενδύσετε σε ένα μεγάλο franchise μπορείτε να θέσετε όριο καταστημάτων όχι μικρότερο από 30 καταστήματα ή περισσότερα από 100.

17 Εταιρικά καταστήματα…

Το μέγεθος της επιχείρησης μπορεί να είναι ένας από τους παράγοντες επιλογής ενός συστήματος franchise. Ένας άλλος παράγοντας μπορεί να είναι το αν η εταιρεία διαθέτει εταιρικά καταστήματα. Η ύπαρξη εταιρικών καταστημάτων αποδεικνύει και τη γνώση και τη δέσμευση του franchisor στο σύστημα και στο concept.

18 …και αποκλειστικότητα περιοχής

Αν λειτουργούν εταιρικά καταστήματα μάθετε αν εφαρμόζονται περιορισμοί αποκλειστικότητας περιοχής. Ποια είναι η μικρότερη απόσταση στην οποία επιτρέπεται να ανοίξει ένα κατάστημα της ίδιας αλυσίδας (είτε εταιρικό είτε franchise); Τηρούνται αυτές οι αποστάσεις; Αυτή η πολιτική περιλαμβάνεται στη σύμβαση που υπογράφεται;

19 Θα έρθει και στη δική μου;

Σίγουρα θέλω να γνωρίζω εάν στα άμεσα σχέδια του franchisor είναι να λειτουργήσει εταιρικό κατάστημα στη δική μου περιοχή. Ο σύμβουλός μου με προτρέπει να διερευνήσω τις επιπτώσεις που θα έχουν τα γύρω εμπορικά κέντρα στην επιχείρησή μου.  Υπάρχει δικαίωμα πρώτης προτίμησης;

20 Πατέρας ή φίλος;

Τι είδους συμπεριφορά θέλετε από τον franchisor; Καθοδηγητική, αυστηρή  ή υποστηρικτική; Κάποιοι franchisees ίσως αισθανθούν πολύ περιορισμένοι και ασφυκτικά ελεγχόμενοι από τον franchisor. Αυτή, ωστόσο, είναι η ουσία του franchising, μέσα από αυτόν τον έλεγχο να ευδοκιμεί το σύστημα.

21 multi-unit franchise

Επιθυμείτε να επενδύσετε σε ένα μόνο κατάστημα ή σκέφτεστε να προχωρήσετε και σε δεύτερο της ίδιας επιχείρησης (multi-unit franchise) ή να αναλάβετε την ανάπτυξη σε μια ολόκληρη περιοχή; Τρεις στους δέκα franchisees διεθνώς έχουν πάνω από 2 franchise. Μήπως πρέπει να έχετε και εσείς ανάλογο σχεδιασμό;

22 Πόσα να επενδύσω

Ποιο είναι το διαθέσιμο ποσό το οποίο μπορείτε να επενδύσετε σε ένα franchise με χρήματα τα οποία δεν θα προέρχονται από δανεισμό; Σε ποιο ποσό ανέρχεται η ιδανική για εσάς επένδυση;

23 και πόσα να χρηματοδοτηθώ

Επιθυμείτε κάποιον franchisor o οποίος προσφέρει χρηματοδοτικό πρόγραμμα με χαμηλό επιτόκιο ή έχει αναπτύξει κάποια χρηματοδοτική συνεργασία με τρίτη επιχείρηση; Θέλετε μια επιχείρηση η οποία να επιτυγχάνει σύντομα το break even point ή έχετε καλύψει τις ανάγκες ρευστότητας από άλλες πηγές;

24 Εσείς αποφασίζετε

Έχετε αποφασίσει να επενδύσετε σε ένα μεγάλο και γνωστό σύστημα franchise; Έχει καλώς. Οφείλετε πάντως, να εξετάσετε διάφορες επιχειρήσεις, αναζητώντας εκείνη με τις μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Το πρόβλημα και πρόκληση συνάμα, είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει διαβεβαίωση για το ποια επιχείρηση μπορεί να πετύχει μεγαλύτερη κερδοφορία σε σύντομο διάστημα, κατά συνέπεια εσείς είστε ο μόνος που θα το κρίνετε αυτό.

Photos Via Flickr

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο