Home » Εκπαίδευση: Η ραχοκοκαλιά κάθε συστήματος franchise

Εκπαίδευση: Η ραχοκοκαλιά κάθε συστήματος franchise

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Η εκπαίδευση προσφέρει στον franchisee τη δυνατότητα να ενταχθεί στο σύστημα, να λειτουργεί αποτελεσματικά ως επιχειρηματίας και ως μέλος της ομάδας. Ουσιαστικά είναι ο πυρήνας, η ραχοκοκαλιά κάθε συστήματος franchise.

Κάθε χρόνο, στην αρχή κάθε ποδοσφαιρικής σαιζόν, οι παίκτες κάθε ομάδας συμμετέχουν σε μια εκπαιδευτική περίοδο διάρκειας τεσσάρων έως  και έξι εβδομάδων πριν από το πρώτο επίσημο παιχνίδι. Στόχος αυτών των προγραμμάτων εκπαίδευσης είναι να ενισχύσουν την ενότητα της ομάδας, να οικοδομήσουν κοινή κουλτούρα, να αυτοματοποιήσουν μηχανισμούς και  ρόλους, να εντοπίσουν τυχόν αδυναμίες και να τις διορθώσουν και να βοηθήσουν τους παίκτες να μπουν δυναμικά στη νέα αγωνιστική περίοδο. Όσο και αν ακούγεται υπερβολικό, ένας τεράστιος αριθμός ωρών αφιερώνεται από κάθε προπονητή και τους παίκτες του για την κατανόηση της στρατηγικής του παιχνιδιού, καθώς προετοιμάζονται για την νέα ποδοσφαιρική περίοδο, με την ελπίδα και την προσμονή όχι μόνο μιας καλής σαιζόν αλλά και ενός πρωταθλήματος.

Το franchising, σε πολλά σημεία του, μπορεί να παρομοιασθεί με τα περισσότερα σπορ. Και εδώ υπάρχει η ανάγκη για βασική εκπαίδευση. Η εκπαίδευση είναι ο πυρήνας, η ραχοκοκαλιά ενός συστήματος franchise.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η τεράστια επιτυχία σε πολλές επιχειρήσεις franchise, όπως Goody’s, 5asec κ.λπ. οφείλεται στα άρτια προγράμματα εκπαίδευσης και την αφοσίωσή τους στις διαδικασίες.

Τι είδους εκπαιδευτικά προγράμματα θα συναντήσω ως franchisee;

Οι μορφές των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα συναντήσετε ως μέλος ενός συστήματος franchise περιλαμβάνουν τα εξής:

  1. Προσαρμογή στην εταιρική κουλτούρα. Εκπαίδευση στα κεντρικά γραφεία της επιχείρησης
  2. Αρχική Εκπαίδευση- Επιχειρηματικότητα και Franchising
  3. Συνεχής Εκπαίδευση
  4. Εκπαίδευση από άλλους franchisees του δικτύου
  5. Εκπαίδευση για τους υπαλλήλους σας
  6. Εκπαίδευση στο κατάστημά σας
  7. Συνεχόμενη εκπαιδευτική υποστήριξη
  8. Εκπαιδευτικά σεμινάρια/συνέδρια
  9. E-training

Οι περισσότεροι franchisors είναι διατεθειμένοι να σας προσφέρουν τα παραπάνω προγράμματα εκπαίδευσης. Ωστόσο, καλό θα ήταν να ζητήσετε από τον franchisor να σας εξηγήσει αναλυτικά τι είδους εκπαίδευση θα σας παρέχει καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεργασίας σας, τι υποδομές έχει αναπτύξει, τι στελεχιακό δυναμικό διαθέτει και πώς κατανέμεται το κόστος.

Περιεχόμενα ενός προγράμματος εκπαίδευσης

Ο στόχος ενός εκπαιδευτικού προγράμματος είναι αρχικά να σας εντάξει στην εταιρική κουλτούρα, τις κινητήριες δυνάμεις που καθορίζουν την κερδοφορία και να σας διδάξει πώς να λειτουργήσετε μια πετυχημένη επιχείρηση, ενταγμένη σε έναν ενιαίο οργανισμό που είναι το δίκτυο franchise. Επιθυμία του franchisor και του προσωπικού του είναι να σας κάνει τον πιο πετυχημένο franchisee μέσα στο σύστημά τους. Θέλουν να σας μεταδώσουν κάθε λεπτομέρεια, κάθε δεξιότητα, κάθε σημείο που πρέπει να γνωρίζετε, κάθε κίνηση που πρέπει να κάνετε για να εξελιχθείτε σε έναν επιτυχημένο επιχειρηματία. Όπως ακριβώς οι μεσοεπιθετικοί μιας ομάδας πρέπει να μάθουν πώς να λειτουργούν μέσα στην ομάδα, έτσι κι εσείς πρέπει να μάθετε πώς να λειτουργείτε μέσα στην επιχείρηση. Τα προγράμματα εκπαίδευσης ποικίλουν σε διάρκεια και μπορεί να διαρκέσουν από δύο έως πέντε ημέρες, μέχρι τέσσερις εβδομάδες, ανάλογα με τις απαιτήσεις της επιχείρησης. Επίσης μπορούν να είναι είτε συνεχόμενα είτε σε φάσεις.

Η διαδικασία εκπαίδευσης στο franchising συνήθως κατανέμεται σε κάποιους κύριους τομείς όπως:

  1. Καλωσόρισμα στην επιχείρηση. Στο πλαίσιο της εισόδου σας στην επιχείρηση, ο franchisor θα σας πληροφορήσει για το ιστορικό, τις επιτυχίες αλλά και τις αποτυχίες της επιχείρησης. Θα σας αναλύσει το όραμα, τους στόχους, τις αξίες, τη δομή, την αγορά, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα κ.ο.κ. Επίσης, πρέπει να καλύψει θέματα προγραμματισμού, marketing, budgeting, merchandise κ.ο.κ.
  2. Λειτουργίες. Οι περισσότερες από τις καθημερινές λειτουργίες της επιχείρησης επεξηγούνται στα εγχειρίδια λειτουργίας. Αυτό το εγχειρίδιο θα συζητηθεί αναλυτικά σ’ αυτή τη φάση της εκπαίδευσης και θα διευκρινισθούν τα κύρια σημεία αλλά θα γίνει και πρακτική. Οι τομείς που αναφέρονται σ’ αυτό το πρόγραμμα θα περιλαμβάνουν το άνοιγμα και το κλείσιμο του καταστήματος, τη λειτουργία του, τη συντήρησή του, την εξέλιξη των πωλήσεων,  λεπτομερή έλεγχο των αποθεμάτων, έλεγχο των λειτουργικών μονάδων και του προσωπικού, καθώς και την παραμικρή λεπτομέρεια λειτουργίας της επιχείρησης.
  3. Χρηματοοικονομικός Προγραμματισμός. Το τμήμα της χρηματοοικονομικής διαχείρισης θα σας βοηθήσει να μάθετε πώς να διεκπεραιώνετε με επιτυχία όλες τις οικονομικές σας συναλλαγές και θα σας ενημερώσει για τις μεθόδους και τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσετε. Σε γενικές γραμμές, ως franchisee θα πρέπει να ενημερώνετε τον franchisor για την πορεία σας σε εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση, για τις πωλήσεις σας, το εργατικό κόστος και το κόστος των αγαθών που πουλήσατε. Αυτά είναι στοιχεία για τα οποία πρέπει να ενημερώνονται και οι δύο πλευρές. Τα οργανωμένα συστήματα έχουν αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα κρίσιμων δεικτών όπου όλοι στο δίκτυο έχουν κοινές παραμέτρους ελέγχου και σύγκρισης των αποτελεσμάτων.
  4. Marketing. Ένας από τους πιο κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας μιας επιχείρησης είναι η πολιτική marketing που θα ακολουθήσει. Είναι μια συναρπαστική, σύνθετη, πολύπλευρη και συγχρόνως επίπονη διαδικασία. Αυτό που πρέπει αρχικά να μάθετε είναι ποια είναι η αγορά-στόχος σας. Υπάρχουν κάποια ιδιαίτερα πελατειακά γκρουπ; Ποιες μεθόδους διαφήμισης, προώθησης και merchandising θα ακολουθήσετε; Τι είδους προγράμματα σχέσεων με τους πελάτες θα εφαρμόσετε; Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του προϊόντος ή της υπηρεσίας σας;
  5. Υπηρεσία-Προϊόν. Πρέπει να μάθετε πώς θα προγραμματίζετε τους πελάτες σας και θα παρέχετε τις υπηρεσίες σας ανά χρονικό διάστημα, πώς θα διαχειρίζεστε αποτελεσματικά τα αποθέματα, πώς θα μειώνετε τις απώλειες κ.λπ. Αυτό αποτελεί κύριο στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας μια και το προϊόν-υπηρεσία είναι βασικός λόγος που οι πελάτες σας προτιμούν.
  6. Management Προσωπικού. Το management είναι τέχνη αλλά και επιστήμη μαζί. Είναι πολύ σημαντικό να περιλαμβάνει και τις δύο πλευρές. Ένας σωστός μάνατζερ πρέπει να έχει την ικανότητα να προσλαμβάνει, να εκπαιδεύει και να απολύει υπαλλήλους. Έτσι, ο franchisee θα πρέπει να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος και τις κατάλληλες διαδικασίες επιλογής, διατήρησης και ανάπτυξης του προσωπικού. Είναι ένας κρίσιμος τομέας και σήμερα η επιτυχία κρίνεται από την επιτυχία στον τομέα αυτό. Μην ξεχνάτε ότι οι περισσότερες εταιρείες επιλέγουν το franchise γιατί αδυνατούν να βρουν υπαλλήλους με υψηλό βαθμό παρακίνησης.

Ποιος παρακολουθεί τη διαδικασία εκπαίδευσης;

Κάτι που επίσης παρουσιάζει ενδιαφέρον-όταν παρακολουθείτε την διαδικασία εκπαίδευσης είναι ότι είναι πιθανό να επιλεγούν ως εκπαιδευόμενοι και τα μέλη του προσωπικού σας, εταιρείας οι οποίοι θα εκπαιδευτούν μαζί σας. Οι franchisors γνωρίζουν καλά ότι δεν είναι μόνο οι franchisees που χρειάζονται εκπαίδευση, αλλά είναι πολύ σημαντικό να συμμετέχουν και τα νέα στελέχη της εταιρείας για να εξοικειώνονται με τις λειτουργίες franchise.

Εκπαίδευση από άλλους franchisees

 

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10-15 ετών, έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές αλλαγές σε πολλά συστήματα franchise, όπου αξιοποιούνται υφιστάμενοι franchisees ως εκπαιδευτές σε νέους franchisees. Ιδιαίτερα σε υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών όπου η εκπαίδευση και η μεταφορά εμπειρίας και το συνεχές coaching είναι καθοριστικό για την επιτυχία του νέου franchisee.

Ειδικοί τύποι εκπαίδευσης

  • Εκπαίδευση πριν την έναρξη του καταστήματος

Υπάρχουν αρκετοί franchisor που στέλνουν κάποιο ή κάποια εξειδικευμένα στελέχη να σας βοηθήσουν πριν από το άνοιγμα της επιχείρησης. Όπως ακριβώς ένας προπονητής ποδοσφαίρου στέκεται πάντα στις πλαϊνές γραμμές του γηπέδου για να εμψυχώνει και να καθοδηγεί τους παίκτες του, έτσι και ο franchisor είναι εκεί για να σας βοηθήσει να γίνετε μια επιτυχημένη ομάδα. Σε αρκετές επιχειρήσεις ο franchisor στέλνει προσωπικό στο κατάστημα του franchisee δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη λειτουργίας του. Αυτό επιτρέπει στον franchisor να επιβλέψει τη διαδικασία πρόσληψης προσωπικού, και την εκπαίδευσή του, ενώ παράλληλα βοηθά στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του franchisee αναφορικά με τον τρόπο που πρέπει να εκπαιδεύει και να διαχειρίζεται τους υπαλλήλους του και τον παρακινεί και τον εμψυχώνει έτσι ώστε να τηρεί όσα έμαθε στην εκπαίδευση.

  • Εκπαίδευση μετά έναρξη λειτουργίας του καταστήματος

Σε κάποιους οργανισμούς franchise, ο franchisor οργανώνει μια εξειδικευμένη ομάδα στελεχών για να βοηθήσουν τους franchisees από την πρώτη μέρα έναρξης λειτουργίας του καταστήματός τους  και για διάστημα από μία έως δύο εβδομάδων. Αρμοδιότητα αυτής της ομάδας είναι να σας βοηθήσει να λειτουργήσετε σωστά την επιχείρησή σας, δίνοντας λύση σε κάθε απορία σας σχετικά με θέματα λειτουργίας του καταστήματος, εξυπηρέτησης των πελατών κ.λπ.

  • Εγχειρίδια εκπαίδευσης του προσωπικού

Ένα μέρος από τα εγχειρίδια λειτουργίας που θα σας παραδώσει ο franchisor είναι υλικό που θα εμπεριέχει συμβουλές για την εκπαίδευση του προσωπικού σας. Τα εγχειρίδια, που στην ουσία είναι η τεχνογνωσία της εταιρείας θα εξηγούν τις υπηρεσίες που προσφέρετε και πώς θα πρέπει να παρέχονται στους πελάτες σας, τις διαδικασίες, το σύστημα κ.λπ. Για παράδειγμα, αν έχετε κάποιο εστιατόριο, τα εγχειρίδια θα εξηγούν από τις διαδικασίες λειτουργίας της επιχείρησης, μέχρι και τις συνταγές των φαγητών που θα σερβίρετε στους πελάτες σας, τη διαμόρφωση του χώρου, το στήσιμο του καταστήματος, τη συντήρηση, το πλάνο καθαριότητας κ.ο.κ.

  • Εκπαίδευση από το προσωπικό της μητρικής εταιρείας

Κάθε επιχείρηση διαθέτει ένα σύνολο υποστηρικτικού προσωπικού που μπορεί να αποτελείται από 1 έως 3 μέλη, και να ανέλθει στα 30 ή στα 100 άτομα, ανάλογα με το μέγεθος της εταιρείας. Αυτοί οι άνθρωποι βρίσκονται εκεί για να σας βοηθήσουν και να σας παρέχουν βοήθεια από την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για το κατάστημά σας, μέχρι τη σωστή τοποθέτηση των προϊόντων μέσα σ’ αυτό. Αυτά τα άτομα έχουν εκπαιδευτεί για όλες αυτές τις διαδικασίες, και είναι πάντα πρόθυμα να σας παρέχουν βοήθεια σε κάθε ζήτημα.

  • Συχνότητα Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων

Συνήθως κάθε χρόνο ο franchisor πραγματοποιεί μία τουλάχιστον ετήσια συνάντηση με όλους τους franchisees. Αυτό το ετήσιο συνέδριο διαρκεί συνήθως δύο με τρεις μέρες και περιλαμβάνει διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο την ανάπτυξη των προσόντων και των ικανοτήτων των franchisees. Τα σεμινάρια αυτού του τύπου βοηθούν τους franchisees της αλυσίδας να επικοινωνήσουν μεταξύ τους σε μια χαλαρή ατμόσφαιρα, να μοιραστούν τις γνώσεις τους, τις εμπειρίες τους και να αισθανθούν περισσότερο δεμένοι ως ομάδα. Είναι σημαντικό τμήμα της διαδικασίας διαχείρισης και ανάπτυξης της συλλογικής γνώσης.

Συμπέρασμα

 

Η εκπαίδευση προσφέρει στον franchisee τη δυνατότητα να ενταχθεί στο σύστημα, να ελαχιστοποιήσει την περίοδο προσαρμογής, να αναπτύξει απελευθερομένος δεξιότητες και ικανότητες, να λειτουργεί αποτελεσματικά ως επιχειρηματίας και ως μέλος της ομάδας. Ουσιαστικά είναι ο πυρήνας, η ραχοκοκαλιά κάθε συστήματος franchise. Η Εκπαίδευση μπορεί να έχει διάφορες μορφές –όπως αναλύσαμε παραπάνω- αλλά ο κοινός παρονομαστής είναι ότι τόσο ο franchisee όσο και ο franchisor επωφελούνται από αυτήν. Ο franchisee διότι λαμβάνει όλη την πληροφόρηση που χρειάζεται για την επιχείρηση στην οποία έχει επενδύσει και ο franchisor διότι θέτει τις βάσεις για μια επιτυχημένη και επικερδή συνεργασία.

Photos Via Flickr

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο