Ένας ιδιαίτερα ελκυστικός και προνομιούχος χώρος που απαιτεί μια προσεχτική και ολοκληρωμένη προσέγγιση.
Ιδιαίτερα τα τελευταία 4 χρόνια υπάρχει μια έντονη ανάπτυξη στον χώρο του καφέ.
Η είσοδος της αλυσίδας Mikel έδωσε μια γενικότερη ώθηση στον χώρο ο οποίος επί σειρά ετών βρισκόταν σε μια γενική στασιμότητα. Ένας προσεχτικός παρατηρητής των τεκταινόμενων στην αγορά του Franchise, θα επισημάνει ότι παραδοσιακοί παίχτες στην αγορά, όπως η Coffeeway, ο Λουμίδης, η Coffee Island είχαν μια σταθερή πορεία περίπου επί μια δεκαετία. Η κρίση και η αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων σε συνδυασμό με την επιτυχημένη πορεία της αλυσίδας Mikel την πρώτη περίοδο κυρίως σε Θεσσαλία και Β. Ελλάδα, έδωσαν ώθηση συνολικά στην αγορά και κυρίως στην Coffee Island που ουσιαστικά προσέφερε στο καταναλωτικό κοινό μια καλή σχέση ποιότητας-τιμής, ευκολία πρόσβασης, μια διαφορετική εικόνα και ατμόσφαιρα καταστήματος, ένα συγκροτημένο concept, ενώ παράλληλα στον επενδυτή προσέφερε μια εναλλακτική πρόταση που ανήρχετο στο ήμισυ ή ακόμα και στο 1/3 της συνολικής επένδυσης ενός Mikel.
Έτσι έδωσε διέξοδο σε μια σειρά επενδυτών που αναζητούσαν αυτοαπασχόληση αλλά ταυτόχρονα κερδοφορία και ρευστότητα. Τουλάχιστον 650 νέα καταστήματα αναπτύχθηκαν στα πλαίσια οργανωμένων δικτύων Franchise!
Τα τελευταία 2 λοιπόν χρόνια έχει τρέξει πολύ «νερό στο αυλάκι» στον χώρο του καφέ. Ο καταναλωτής είναι πολύ περισσότερο ενημερωμένος κυρίως χάρη στη σημαντική ανάπτυξη των Coffee Island και δευτερευόντως των Mikel, οι “παραδοσιακοί” παίχτες έχουν εκσυγχρονιστεί, ενώ ταυτόχρονα νέοι εισέρχονται με μια ιδιαίτερη δυναμική στην αγορά, προσπαθώντας να καλύψουν τις «καινούριες» ανάγκες των “εκπαιδευμένων” καταναλωτών.
Παράλληλα, νέοι επενδυτές αναζητούν διαφοροποιημένα concepts, δυναμικές εμπορικές περιοχές αποκλειστικότητας που δεν έχουν καλυφθεί από τον ανταγωνισμό, ενώ ταυτόχρονα υφιστάμενοι franchisees από άλλους χώρους αναζητούν εναλλακτικές ώστε να εξελιχθούν σε multi- brands franchisees.
Η δυναμική βέβαια συνεχίζεται στο χώρο και από τους υφιστάμενους franchisees των Mikel (κυρίως μέσω αναδιάρθρωσης του δικτύου και επιλεκτικές επενδύσεις) και κυρίως των Coffee Island που αναγνωρίζοντας-επιβραβεύοντας την πορεία της αλυσίδας τους εξελίσσονται σε multi-unit franchisees.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι αν σε ένα τόσο ανταγωνιστικό πεδίο υπάρχει χώρος για τόσες αλυσίδες.
Η ανάπτυξη των δικτύων είναι παράλληλη σε δυναμική με την αύξηση της συνολικής αγοράς; Θα λέγαμε και ναι και όχι.
«Όχι» γιατί σαφώς και η αγορά δεν αυξάνεται με τον ίδιο ρυθμό που αυξάνονται τα σημεία πώλησης. Υπάρχει τόσο εσωτερικός ανταγωνισμός μέσα στα ίδια τα δίκτυα όσο και μεταξύ των δικτύων. Είναι μια περίοδος που εντείνεται η αναδιανομή μεριδίων που στο τέλος θα έχει σίγουρα και χαμένους και κερδισμένους.
Και «ναι», καθώς ο καταναλωτής πλέον αναζητά μια συνολική εμπειρία.
Αρχίζει και αναζητά λύσεις που αφενός εντείνουν τις τάσεις συγκέντρωσης αποσπώντας μερίδια από μικρά ανεξάρτητα καταστήματα και έτσι απελευθερώνεται σημαντικός όγκος πωλήσεων για τα υφιστάμενα δίκτυα, ενώ ταυτόχρονα οι καταναλωτές αναζητούν διαφοροποιημένες λύσεις τόσο σε επίπεδο προϊοντικού μίγματος και εικόνας, δημιουργώντας χώρο για επιλεκτική ανάπτυξη νέων δικτύων.
Προϋπόθεση για την ανάπτυξη των νέων αυτών δικτύων είναι η ενίσχυση των στοιχείων διαφοροποίησής τους και η συνέπεια ως προς τη στρατηγική τοποθέτησής τους στην αγορά.
Απαιτείται επιχειρηματικό μοντέλο που διευρύνει τα κέντρα κέρδους και ταυτόχρονα αυξάνει τη μέση κερδοφορία ανά συναλλαγή, κυρίως σε επίπεδο αξιών/απόλυτων μεγεθών, ενώ παράλληλα προσφέρει μια συνολικά διαφοροποιημένη αγοραστική εμπειρία.
Ο βαθμός διαφοροποίησης και η συνεπής τοποθέτηση θα καθορίσει και τη δυναμική ανάπτυξης.
Ταυτόχρονα τα δίκτυα αυτά θα πρέπει να συνεκτιμήσουν με ιδιαίτερη προσοχή θέματα όπως η αποκλειστικότητα περιοχής, οι στρατηγικές multi unit ανάπτυξης των υφιστάμενων franchisees, ενώ χρειάζεται να επενδύσουν σημαντικά σε υποδομές τόσο σε επίπεδο παραγωγικής ικανότητας όσο και στις σχέσεις τους με τους παραγωγούς, στις καθετοποιημένες μονάδες επεξεργασίας κ.ο.κ.
Κι όλα αυτά γιατί θα ενταθεί ακόμα περισσότερο ο ανταγωνισμός. Σ’αυτό ακριβώς στο τμήμα της αγοράς, που καλύπτει ανάγκες του ποιοτικού καφέ αλλά ταυτόχρονα και έχει χαρακτηριστικά convenience – που θα συγκεντρωθεί το μεγαλύτερο τμήμα καταναλωτών – θα εστιάζεται τα επόμενα χρόνια και η δυναμική ανάπτυξης των αλυσίδων αρτοποιίας, οι οποίες συστηματικά διευρύνουν το προϊοντικό τους μίγμα και αλλάζουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο, ενώ παράλληλα αξιοποιώντας τα πολλαπλά profit centers θα εντείνουν τον ανταγωνισμό σε επίπεδο τιμών. Βασικός αρωγός σε επίπεδο μεταφοράς τεχνογνωσίας, υποστήριξης, προώθησης κλπ οι διανομείς επώνυμων Brands που αισθάνονται ότι πιέζονται απειλητικά από την ενδυνάμωση των αλυσίδων – που πλέον αυτές είναι το Brand- και τις γενικότερες αλλαγές του χάρτη της αγοράς.
Σε αυτό το τοπίο ο υποψήφιος franchisee οφείλει να είναι ιδιαίτερα προσεχτικός όσον αφορά στην ανάλυση, στην έρευνα και τελικά στις επιλογές του.
Ο χώρος του καφέ είναι ένας ιδιαίτερα ελκυστικός και προνομιούχος χώρος που όμως απαιτεί μια προσεχτική και ολοκληρωμένη προσέγγιση.