Home » Καινοτομία και ευκαιρίες υπέρβασης της κρίσης

Καινοτομία και ευκαιρίες υπέρβασης της κρίσης

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Για άλλη μια φορά στο Blog του φίλου μου Στάθη Χαϊκάλη Think Positive Blog! μπορείς να ανακαλύψεις σχόλια που πραγματικά μας τροφοδοτούν με νέες ιδέες και σκέψεις πέρα από τα τετριμμένα, αναδεικνύοντας μια διαφορετική ματιά, μια φρέσκια ιδέα. Αφορμή, για το σημείωμα μας αυτό, το σχόλιο του Στάθη της 28/04/2011 με τίτλο “τώρα που τώρα που πιεζόμαστε να γεννάμε νέες ιδέες” και το οποίο παρουσιάζει το βιβλίο του Steven JohnsonWhere good ideas come from”.

Αξίζει πραγματικά να παρακολουθήσουμε και να απολαύσουμε την ομιλία του Steven Johnson στο TED και το animation της RSA.

Παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για το χώρο των δικτύων franchise και των αλυσίδων retail όπου πρέπει να αναδειχθεί η πιεστική ανάγκη της ανάπτυξης νέων πρακτικών, που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή, την δημιουργικότητα και τη θεσμοθέτηση νέων καναλιών επικοινωνίας. Στόχος να αξιοποιηθεί η δύναμη των δικτύων, των στελεχών, των franchisees και να υπάρξουν καινοτόμες ιδέες, για νέα προϊόντα ή υπηρεσίες, ή για νέες διαδικασίες και συστήματα. Σε εποχές αλλαγών, παρατεταμένης ύφεσης και αλέπάλληλων κρίσεων, η δημιουργικότητα αποτελεί το πλέον απαραίτητο στοιχείο για τις επιχειρήσεις που πρέπει να ανακαλύψουν εκ νέου τις σχέσεις τους με τους πελάτες τους (εσωτερικούς και εξωτερικούς), τους προμηθευτές τους, την αγορά, την κοινωνία και να πετύχουν τη μέγιστη λειτουργική επιδεξιότητα.

Σε αρκετά δίκτυα Franchise, η παρατεταμένη κρίση που δημιουργούν η ραγδαία μείωση της ζήτησης  και οι παράλληλες αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα, έχει αρχίσει να δημιουργεί σημαντικά προβλήματα.

Το επιχειρηματικό μοντέλο στο οποίο είχαν δομηθεί αρχίζει να μην είναι αποδοτικό, μια και έχουν μεταβληθεί οι βασικές παραδοχές στις οποίες είχε στηριχθεί και υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις δικτύων τα οποία αντιμετωπίζουν πλέον προβλήματα βιωσιμότητας.

Στηρίχθηκαν στην παραδοχή ότι σε μια αγορά με έντονες τάσεις συγκέντρωσης, αύξησης των μεριδίων των μεγάλων αλυσίδων και πολυεθνικών και ταυτόχρονα  έντονα καταμερισμένη σε ανεξάρτητους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, η ανάπτυξη δικτύων που συνδυάζουν τον ενθουσιασμό, την ευρηματικότητα του ανεξάρτητου επιχειρηματία, με τα εργαλεία, τα συστήματα, το συγκροτημένο Concept ενός δομημένου συστήματος franchise δημιουργεί μοναδικές ευκαιρίες.

Κάτι που πραγματικά ισχύει και αποδείχτηκε σωστή επιλογή. Σήμερα όμως, η συρρίκνωση της ζήτησης κατά 20% ή 30% θέτει νέα δεδομένα στα οποία αρκετά δίκτυα δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Καταστήματα σε περιοχές υψηλής εμπορικότητας με αυξημένες σταθερές λειτουργικές δαπάνες, με ανειλημμένες σταθερές υποχρεώσεις σε leasing, προσωπικό, ενοίκιο δεν μπορούν πλέον να ανταγωνιστούν ούτε τα μεγάλα πολυκαταστήματα, ούτε τα ευέλικτα ανεξάρτητα καταστήματα (όσα τουλάχιστον επιβιώνουν) που έχουν ελάχιστα λειτουργικά έξοδα και στηρίζονται στην αυτοαπασχόληση και στη διαχείριση της ταμειακής από τον ίδιο τον επιχειρηματία (και ότι αυτό συνεπάγεται). Ένα νέο τοπίο που απαιτεί μια τελείως νέα agenda.

Για να ξεπεραστεί η κρίση, τα δίκτυα Franchise θα πρέπει να αξιοποιήσουν τρία από τα πλέον σημαντικά τους πλεονεκτήματα: την ευελιξία, την αποκεντρωμένη λειτουργία και την αξιοποίηση της συλλογικής γνώσης.

Πολύτιμος αρωγός η αξιοποίηση της τεχνολογίας σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες, αλλά και η κατανόηση ότι οι παλιές συνταγές δεν προσφέρουν πια λύσεις. Τα δίκτυα πρέπει να επαναδιατυπώσουν συνολικά, όχι μόνο το επιχειρηματικό μοντέλο τους, αλλά και να επαναπροσδιορίσουν την επιχειρηματική κουλτούρα τους. Το ζητούμενο είναι ένα νέο μοντέλο διασύνδεσης, δέσμευσης και εμπλοκής για τους Franchisors, τα στελέχη των δικτύων και τους Franchisees.

Οι ιδέες του Steven Johnson για το Liquid Network και τις ευκαιρίες που μπορεί να προσφέρουν στις επιχειρήσεις μας, στην κοινωνία μας, η διάχυση της  δημιουργικότητας, η καινοτομία και οι νέες ιδέες  είναι πολύτιμες και ιδιαίτερα χρηστικές.

Σε έναν κόσμο που η μόνη σταθερή συνιστώσα είναι η συνεχής αλλαγή, είναι βέβαιο ότι οι παλιές συνταγές δεν μπορούν να προσφέρουν λύσεις και οι καιροί της παντογνωσίας έχουν παρέλθει.

Τα δίκτυα πρέπει να καλλιεργήσουν ένα διαφορετικό εσωτερικό περιβάλλον, που να ενθαρρύνει την δημιουργικότητα, την συμμετοχή και να επιβραβεύει την ανάπτυξη καινοτομιών, την αξιοποίηση νέων ιδεών. Το έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ!!!

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο