Η ανάπτυξη ενός συστήματος franchise είναι μια ιδιαίτερα σύνθετη και απαιτητική διαδικασία. Απαιτεί χρόνο, επενδύσεις, μια ολοκληρωμένη στρατηγική και όραμα. Υπάρχουν δέκα απλοί κανόνες που δεν πρέπει να ξεχνάει ποτέ ο υποψήφιος franchisor. Κανόνες που θα του εξοικονομήσουν πολύτιμους πόρους και θα διαφυλάξουν την αξιοπιστία. Σκέφτεστε να επεκτείνετε την εταιρεία σας μέσω συνεργασιών franchise; Πριν προχωρήσετε σε οποιαδήποτε κίνηση, υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που οφείλετε να αξιολογήσετε.
- Είναι η αγορά αρκετά μεγάλη για το προϊόν ή την υπηρεσία σας;
Αρκετοί επιχειρηματίες, αν και διαθέτουν πολλά χρόνια πείρας στην αγορά, αποτυγχάνουν να δουν τα πραγματικά περιθώρια ανάπτυξης του concept τους ή να παραδεχθούν ότι ίσως η μέχρι σήμερα επιτυχία τους να οφείλεται στο άτομο που διαχειρίζεται την επιχείρησή τους. Ίσως τελικά αποδειχθεί ότι το concept σας δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε άλλες περιοχές με την ίδια επιτυχία. Ίσως η κατάλληλη επιχειρηματική κίνηση για εσάς να είναι η έναρξη ενός ή δύο ακόμα εταιρικών καταστημάτων κοντά στη βάση σας.
- Διαθέτετε επαρκή ρευστότητα για να χρηματοδοτήσετε το όλο εγχείρημα;
Το πρώτο βήμα για να αναπτύξετε την επιχείρησή σας είναι να αναζητήσετε τη βοήθεια συμβούλων franchise, οι οποίοι θα σας ενημερώσουν για το αν η προτεινόμενη δομή θα είναι αποδοτική, τόσο για τους franchisees σας όσο και για εσάς. Στην παρούσα φάση, ένα άλλο ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί είναι αν το ύψος του αρχικού απαιτούμενου ποσού θα είναι προσιτό για να προσελκύσει franchisees καθώς και πόσα καταστήματα franchise σηκώνει η αγορά; Αξίζει τον κόπο; Κάτι εξίσου σημαντικό είναι να αναρωτηθείτε αν μπορείτε να αντεπεξέλθετε στο ποσό που απαιτείται για τη χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος, μέχρι τη στιγμή που τα έσοδά σας από τους franchisees σας να καλύπτουν τα έξοδα υποστήριξης και marketing.
- Επενδύστε σε υποδομές και επικοινωνία και όχι σε δικηγόρους.
Αν σκέφτεστε να αναπτυχθείτε μέσω franchise, το πρώτο πράγμα που χρειάζεστε είναι μια έμπειρη εταιρεία συμβούλων να σχεδιάσει το επιχειρηματικό μοντέλο και όλες τις εμπορικές συμφωνίες και τις οικονομικές εκφάνσεις τους, και στη συνέχεια έναν δικηγόρο, που σε συνεργασία με τους συμβούλους, θα συντάξει τις σχετικές συμβάσεις σύμφωνα με το δικό σας επιχειρηματικό σχέδιο και σύστημα franchise. επενδύστε σε ολοκληρωμένο πλάνο επικοινωνίας και σε διαφανείς σχέσεις με τους Franchisees σας. Ακόμα και σε περιπτώσεις προβλημάτων με τους franchisees σας, ο δικηγόρος σας θα πρέπει να είναι η τελευταία σας λύση. Εντοπίστε τα προβλήματα προτού διογκωθούν, χειριστείτε τα γρήγορα, αποτελεσματικά και δίκαια και αποφύγετε τους δικαστικούς αγώνες.
- Οργανώστε πιλοτικά καταστήματα.
Ανεξάρτητα από το πόσο καλά έχετε σχεδιάσει τη δομή του δικτύου σας σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων franchise που συνεργάζεστε, σίγουρα θα υπάρξουν λεπτομέρειες που θα σας διαφύγουν. Πράγματα που δεν θα συναντήσετε, παρά μόνο όταν ξεκινήσετε τις συναντήσεις σας με τους πρώτους franchisees. Είναι προτιμότερο να ανακαλύψετε τέτοιες παραλείψεις όταν ακόμη θα έχετε ένα ή δύο πιλοτικά καταστήματα, ούτως ώστε να έχετε τη δυνατότητα να επαναξιολογήσετε τα πράγματα και να πραγματοποιήσετε τις απαιτούμενες αλλαγές στο αρχικό πλάνο ανάπτυξής σας, πριν ακόμα ξεκινήσετε την ανάπτυξη του δικτύου σας. Ο ρόλος των συμβούλων franchise στην πιλοτική διαδικασία είναι καθοριστικός, ιδίως αν έχει επιλεγεί ως μοντέλο ανάπτυξης ένα πολυκάναλο μοντέλο με πολλαπλούς τύπους σημείων πώλησης.
- Σιγουρευτείτε ότι και εσείς και το προσωπικό σας έχετε κατανοήσει τι σημαίνει να είσαι franchisor.
Επιλέγοντας να χρησιμοποιήσετε τη μέθοδο του franchise για να αναπτύξετε την επιχείρησή σας αποφεύγετε κάποιους κινδύνους, αλλά όχι όλους. Η σχέση μεταξύ franchisor και franchisee αποτελεί μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους στο franchise, οπότε θα πρέπει να γνωρίζετε καλά τι πρόκειται να αντιμετωπίσετε. Μιλήστε με άλλους franchisor και παρακολουθήστε σεμινάρια, όπως αυτά που διοργανώνει ο Σύνδεσμος Franchise της Ελλάδος. Σε περίπτωση που δεν έχετε την πολυτέλεια του χρόνου να εκπαιδεύσετε το προσωπικό σας πριν μπείτε στην αγορά, θα χρειαστεί να προσλάβετε κάποιον που διαθέτει πείρα στο franchise. Αν πιστευτείτε ότι η εκπαίδευση του προσωπικού σας είναι πολύ κοστοβόρα, δοκιμάστε να λειτουργήσετε ένα δίκτυο franchise με ανειδίκευτο προσωπικό. Αυτό να δείτε πόσο κοστοβόρο είναι.
- Επιλέξτε τους σωστούς franchisees.
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που προκύπτουν από τη διαχείριση ενός δικτύου franchise εντοπίζονται στην κακή επιλογή των franchisees. Αν και είναι πολύ δελεαστικό να συνεργαστείτε με ανθρώπους που έχουν τα χρήματα, δεν θα πρέπει να αποτελέσει το μοναδικό σας κριτήριο. Δημιουργήστε ένα πολύ ξεκάθαρο και λεπτομερές προφίλ franchisee, με βάση το οποίο θα «σκανάρετε» τους υποψήφιους συνεργάτες σας, απορρίπτοντας τους ακατάλληλους.
- Μη σπαταλάτε πολλά χρήματα στη προώθηση του franchise.
Προκειμένου να φτάσετε στη φάση της υπογραφής της σύμβασης με κάθε franchisee, ξοδεύετε αρκετά στο marketing του Franchise ( ίσως και εις βάρος της προώθησης του Brand name). Μπορείτε να μειώσετε το κόστος αυτό ή να αυξήσετε την αποτελεσματικότητα της επένδυσης, αν επικεντρωθείτε στο προφίλ του franchisee που πραγματικά σας ενδιαφέρει να συνεργαστείτε, και επιλέξετε ένα στοχευμένο τρόπο για να επικοινωνήσετε το concept σας στους υποψήφιους συνεργάτες σας. Η πιο διαδεδομένη μέθοδος για να επικοινωνήσετε το concept σας είναι μέσα από καταχωρίσεις στον κλαδικό τύπο σε συνδυασμό με web marketing. Ωστόσο, θα ήταν καλή ιδέα να δοκιμάσετε να διαφημιστείτε και σε άλλα περιοδικά τα οποία καλύπτουν την αγορά στην οποία απευθύνεται το προϊόν ή η υπηρεσία σας.
- Μοιράστε τις αρμοδιότητες στο δίκτυό σας.
Ανεξάρτητα από το πώς είχατε συνηθίσει να λειτουργείτε στην επιχείρησή σας μέχρι σήμερα, από τη στιγμή που αποφασίσατε να αναπτυχθείτε με franchise πρέπει να είναι απόλυτα ξεκάθαρο ποιος αναλαμβάνει τι. Δημιουργήστε αναλυτικά manual (εγχειρίδια λειτουργίας), τα οποία θα περιλαμβάνουν και την παραμικρή λεπτομέρεια και κοινοποιήστε τα τόσο στους υφιστάμενους υπαλλήλους σας, όσο και στους franchisees σας. Πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να απομακρύνετε από το δίκτυο τους franchisees και το προσωπικό που δεν είναι πρόθυμοι να προσαρμοστούν σε αυτά.
- Σιγουρευτείτε ότι η εκπαίδευση των συνεργατών σας είναι πλήρης και αποτελεσματική.
Ένας καλός franchisor οφείλει να παρακολουθεί συνεχώς τις ανάγκες και τις ελλείψεις του προσωπικού και των franchisees του, προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψει τα κενά τους παρέχοντάς τους την κατάλληλη εκπαίδευση. Η εκπαίδευση των franchisees είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τη σωστή λειτουργία του συστήματός σας. Αν, ωστόσο, θεωρείτε ότι δεν έχετε τον απαιτούμενο χρόνο για αυτό, μπορείτε να αναθέσετε αυτή την αρμοδιότητα σε κάποιο άλλο εξειδικευμένο φορέα.
- Να είστε σε συνεχή επαφή με όλους τους franchisees σας.
Ένας καλός franchisor οφείλει να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο δίκτυό του. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να λαμβάνετε συνεχή ενημέρωση για την πορεία του κάθε franchisee σας, και να τους παρακινείτε όταν αυτοί παραμένουν στάσιμοι. Αυτό μπορείτε να το πετύχετε είτε συλλέγοντας στατιστικά στοιχεία για τις πωλήσεις τους, είτε μέσα από προσωπικές συναντήσεις.